REACȚIA ANSVSA la ANCHETA AGROINTELIGENȚA. Radu Roatiș, președinte: Vom verifica originea cărnii cu tricolorul românesc pusă la vânzare în marile magazine
agrointeligenta.ro -În urma investigației privind suspiciunile legate de originea de import a cărnii de porc care are tricolorul românesc pe ea, Radu Roatiș, președintele Autorității Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor – ANSVSA, anunță că în cadrul platformei naționale de control se va verifica și dacă produsele din carne cu etichetă tricoloră sunt cu adevărat românești.
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) intenționează să elimine riscul ca marile magazine să vândă carnea de import ca fiind din România.
Reamintim că Agrointeligența – www.agrointel.ro a realizat o investigație care dezvăluia faptul că o parte din carnea din supermarketuri și hipermarketuri, prezentată ca fiind din România, nu poate fi verificată în niciun fel de public. Mai mult, producătorii și supermarketul, Penny Market, în acest caz, nu au dorit și nu au putut prezenta exact traseul cărnii de porc pe care o prezentau la raft ca fiind de la un porc crescut în țara noastră.
Citiți și: ANCHETĂ. Cum își bat joc supermarketurile de tricolor. Poveste tristă de Ziua Națională
În urma investigației, Radu Roatiș, președintele ANSVSA, ne-a promis că instituția pe care o conduce “va iniția controale aupra respectării de către supermarketuri a procedurilor de verificare a originii corecte a cărnii. Asta pentru că demersul dumneavoastră jurnalistic aduce un element în plus în favoarea unei platforme de control la care lucrăm”, a fost prima reacția a acestuia.
Roatiș face referire la un program strategic pe care ANSVSA dorește să-l implementeze pentru a opri frauda alimentară de acest gen. “Este vorba de o platformă națională de control, ce va fi coordonată de Institutul Național de Igienă și Sănătate publică veterinară, împreună cu câteva laboratoare acreditate”, a mai explicat acesta.
Interviu cu Radu Roatiș, președintele ANSVSA, despre frauda alimentară
Întrebare: De obicei supermarketurile se spală pe mâini în astfel de cazuri și pasează problema în curtea producătorilor care își prezintă carnea ca fiind din România, deși uneori sunt firme specializate în importuri. Pot scăpa așa ușor de orice responsabilitate?
Radu Roatiș, președintele ANSVSA: Onestitatea privind originea cărnii trebuie să fie și verificată, și controlată. Practic, vorbele supermarketurilor care spun – „este carne de origine românească, animal din fermă românească, născut, crescut și tăiat într-un abator din România” și apoi o pun la vânzare într-un magazin după ce i-ai pus eticheta tricoloră trebuie să fie absolut corecte.
Trebuie să putem face diferența dintre această carne și aceea pusă în vânzare de către alte firme românești din România, care au ca obiect de activitate și brokerajul, care aduc carne de porc (carcasă și din afara țării pe care o tranșează la abatoare din România).
Întrebare: Se poate ajunge la situația în care clientul să fie sigur de originea românească a cărnii?
Radu Roatiș, președintele ANSVSA: Este firesc și universal acceptat – consumatorul român vrea și are dreptul să știe ce și de unde mănâncă, pentru ca el să decidă în cunoștință de cauză dacă cumpără acel produs!
Hipermaketurile și supermarketurile au proceduri interne prin care sunt obligați, chiar de către propriile reguli, să facă ordine și să verifice intrarea fiecărui produs.
Întrebare: Autoritățile statului nu au vreo responsabilitate în astfel de situații?
Radu Roatiș, președintele ANSVSA: Ceea ce așteaptă consumatorul de la instituțiile statului este ca acestea să verifice și să-i garanteze că aceste însprisuri de pe etichete – în cazul de față aplicarea tricolorului se face, într-adevăr, la modul onest și cinstit.
La rândul său ANSVSA poate să verifice trasabilitatea, din documente, în ceea ce privește sănătatea produsului a cărnii.
Supermarketurile au obligația, la orice oră, să demonstreze trasabilitatea produsului către organele statului și trebuie să o facă și către consumator.
În fața organelor statului, îi obligă legislația să o facă, iar dacă nu o demonstrează cetățenilor riscă să piardă încrederea acestora în produsele scoase la vânzare.
Trebuie să afișeze, la vedere, standardele de proceduri, în care să explice cum se face verificarea tuturor produselor, inclusiv a celor cu etichetă tricoloră. Eu le-am recomandat să producă filmulețe în care să arate consumatorilor și cum intră marfa, cum se ambalează și cum se etichetează, în cazul nostru – produsul românesc, pentru a fi credibili în fața cumpărătorilor!
Întrebare: Și totuși rămâne problema trasabilității cărnii, pe etichetă clientul să aibă la dispoziție toate informațiile despre produs, unde a fost crescut porcul, unde a fost tăiat, când?
Radu Roatiș, președintele ANSVSA: Avem aici o problemă de asigurare a trasabilității, problema ridicată de dumneavoastră este una corectă. Domnule, trebuie să se știe de la raft dacă aceea carne de porc din supermarket provine de la un animal născut, crescut și tăiat la Huși sau la Bacău. Altfel spus, merită să aibă etichetă cu tricolor „produs în România” sau la un noment dat s-a „pierdut” originea corectă și nu știm dacă porcul este românesc sau dacă a fost doar tăiat în România după ce a fost crescut și furajat în altă țară; ori, mai mult, a fost adus din străinătate la carcasă. În acest caz, nu este corect să fie trecut la vânzare, în caserolă, ca fiind românesc. Trebuie să fim foarte atenți ca aceste circuite să nu se amestece și să nu se confunde.
ANPC-ul nu aplică măsuri dure
A doua instituție de control care ar trebui să apere interesele clientului și să-l asigure de originea românească a cărnii de porc, spre exemplu, este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).
Doar anul trecut, în preajma Crăciunului, comisarii de la Protecția Consumatorului au descoperit carne de porc expirată într-un hipermarket Auchan din Constanța. Nici în urma anchetei ANCP nu s-a putut stabili originea cărnii.
Mai mult, în urma controalelor tematice ale instituției din ultimii ani s-a constat că în multe județe, nici măcar inspectorii ANPC nu pot descoperi originea cărnii, import sau nu, iar clientul este legat la ochi când achiziționează un astfel de produs. “S-au identificat produse alimentare care nu erau însoțite de etichete cu elementelor de identificare, caracterizare ale produsului, s-au constatat la peste 36% dintre operatorii economici controlați în județul Galati (pulpe de pui cu spată, aripi de pasăre, cozi de porc) și la peste 33% dintre operatorii economici controlați în județul Bacău (carne preambalată)”, au mai precizat reprezentanții ANPC.