Blocaj în Brazilia pentru livrările de zahăr, soia şi porumb: exporturile sunt mai mari decât porturile.
agrointeligenta.ro -Capacitatea porturilor braziliene nu este deloc pe măsura unui mare exportator de produse agricole şi agro-alimentare situaţie care poate duce în acest an la „paralizarea” livrărilor internaţionale cel puţin în lunile mai-iunie când se vor suprapune producţiile de zahăr, soia şi porumb.
Greutatea unui producător pe piaţa internaţională nu este dată doar de nivelul producţiilor sale ci şi de capacităţile sale de transport prin care îşi poate livra în restul lumii mărfurile agricole. Porturile sînt principalele infrastructuri care susţin comerţul internaţional de bunuri şi materii prime, transportul naval fiind cel mai ieftin şi rapid pe distanţe mari.
Brazilia, al doilea producător mondial de soia, a înregistrat în acest an o recoltă record, o veste bună pentru piaţa internaţională dezechilibrată după seceta de anul trecut care a tras mult în jos recolta din SUA, primul producător mondial.
Ajunsă în martie în porturi recolta peste capacităţile de stocare şi încărcare a produs haos făcându+i pe exportatori să se aştepte la şi mai rău în lunile mai şi iunie când vor sosi şi producţiile de zahăr şi porumb (Brazilia se află în emisfera sudica, anotimpurile fiind inversate faţă de emisfera nordică)
„Problemele au fost evidente încă din martie când a fost vorba doar de o cantitate un pic mai mare decât de obicei de soia, imaginaţi-vă ce va fi când va sosi restul recoltei şi în plus zahărul şi porumbul” se plange Jose Augusto de Castro, preşedintele asociaţiei exportatorilor brazilieni.
Cele mai mari probleme s-au înregistrat în portul Santos, unul dintre cele mai „ocupate” din ţară.
„Deocamdată situaţia nu este de nesuportat, pentru că preţurile materiilor prime rămân ridicate, dar dacă preţurile ar cădea la nivelul anului 2000, am da faliment” avertizează de Castro.
Porturile braziliene pot stoca doar 30% producţia anuală de soia, comparativ cu cele nord-americane care pot stoca în întregime recolta pe doi ani. Viteza de lucru în porturi pune însă şi mai multe probleme, în condiţiile în care un cargo este încărcat în 5-7 zile, comparativ cu porturile nord-americane şi europene în care această operaţia ia doar o zi şi cele asiatice unde ia două zile.
Chiar şi cu problemele din porturile braziliene în mai -iunie preţurile internaţionale sînt aşteptate să rămână neschimbate, cererea fiind acoperită din stocurile constituite la nivel mondial, suficiente.
Brazilia este cel mai mare producător de zahăr brut din lume, a doilea producător de soia şi al treilea producător de porumb.
Surse: FAO, Mercopres