Cum a ajuns ”Ferma Bunicii” să vândă carne şi ouă de prepeliţă în reţelele de supermarketuri
agrointeligenta.ro -Lucian Stancu (37 ani) a demarat în urmă cu un an şi jumătate o afacere cu prepeliţe. A pornit construcţia unei ferme cu nici 10.000 de euro, iar în prezent investiţia a ajuns la aproape un milion de euro, cu o capacitate prognozată pentru vara lui 2014 de 70.000 de prepeliţe. Din 2013, carnea şi ouăle de la fermă sunt comercializate în reţeaua de magazine Lidl şi Mega Image.
Cererea de pe piaţa internă a suspendat temporar exporturile
„Aproape un an au durat negocierile şi pregătirile pentru a putea livra produsele noastre în reţelele marilor magazine din întreaga ţară”, a declarat pentru agrointel.ro Lucian Stancu, proprietarul Fermei Bunicii din localitatea Băbeni, judeţul Vâlcea.
La început, tot ce se producea se vindea în magazinele din Râmnicu-Vâlcea. Acum Ferma Bunicii are două mari contracte cu Mega Image şi Lidl România.
„Suntem în negociere şi cu alte reţele de supermarketuri cu care o sa colaborăm imediat ce ne permite producţia. Au existat şi tentative de ieşire pe piaţa externă, dar cererea internă a crescut foarte mult şi facem faţă cu greu comenzilor. De aceea am fost nevoiţi să renunţăm pe moment la exporturi, dar nu am abandonat ideea, deoarece preţul de vânzare acolo e mult mai mare şi, în concluzie, profitabilitatea este alta”, a declarat proprietarul fermei.
Ferma are abator propriu
Ferma Bunicii are în dotare o clădire în care sunt aproape 30.000 prepeliţe (faţă de 400 de păsări în momentul demarării afacerii), un abator complet utilat, un centru autorizat de achiziţii şi ambalare pentru ouă de prepelita , trei maşini noi pentru transportul mărfii dotate cu instalaţie de frig şi dispozitive de imprimare automată a temperaturii, precum şi o hală de 1.000 metri pătraţi cu o capacitate de 50.000 prepeliţe care este în constructie şi urmează să fie finalizată în martie 2014.
În cadrul abatorului de la Ferma Bunicii, odată cu comenzile venite de la supermarketuri, sunt sacrificate zilnic 2.000 de prepeliţe.
Cursuri, controale, audit
Pe lângă negocieri, a fost nevoie de investiţii, de participare la cursuri pentru siguranţă alimentară de audituri şi verificări riguroase pentru a putea livra produsele de la Ferma Bunicii către reţeaua marilor magazine.
„A fost destul de greu. Trebuie să îndeplineşti multe condiţii pentru consumator dar şi pentru piaţă, care devine din ce în ce mai pretenţioasă în ceea ce priveşte siguranţa alimentară. Negocierile au durat aproape un an, perioadă în care am avut tot felul de controale şi audituri. După fiecare vizită de acest gen trebuia să mai cumpărăm câte ceva, adica săivestim în permanenţă. Am pregatit resursa umană, am implementat programe de siguranţă alimentară şi am respecat tot ceea ce ne-au cerut atât repreznetanţii companiilor cât şi instituţiile de reglementare. Am investit foarte mult în maşini care trebuie sa fie dotate cu instalaţii de frig, de măsurare a temperaturii, lift, imprimante şi altele.Am investit în filtre de protecţie şi echipamente de protecţie . Am participat la tot felul de cursuri pentru siguranţă alimentară.
A fost un proces dificil la care am participat cu toate resursele pe care le aveam, dar în acest moment livram şi asta e cel mai important”, a spus Lucian Stancu.
„Am angajat oameni competenţi care fac verificări dure”
Reprezentanţii fermei din Băbeni ne-au relatat că la un moment dat s-a întâmplat ca maşina cu marfă să fie întoarsă chiar de la platforma de livrare.
„Am avut mici probleme, am fost pe platforma de livrare şi am fost întorşi cu marfa înapoi. Când am vâzut cum se pune problema, ne-am pus cu burta pe treabă şi ne-am angajat oameni competenţi care verifică la sânge toată linia de ambalare, dar şi tot ce iese din ferma către piaţă”, a precizat Lucian Stancu.
Producţia fermei ajunge la un milion de ouă anual. În gama de produse se mai regăsesc: carne de prepeliţă refrigerată şi congelată, ouă de prepeliţă crude şi marinate, iar pentru urmatoarea perioadă sunt în pregătire câteva specialităţi.
Ferma de prepeliţe, denumită „Ferma Bunicii”, este situată în judeţul Vâlcea, localitatea Băbeni, satul Pădureţu, la marginea pădurii Zmeoaica. Este o afacere dezvoltată sub forma unui „complex agroindustrial integrat şi vertical”.
Dacă în prezent sunt angajaţi 10 oameni la fermă, la sfârşitul anului viitor, după finalizarea investiţiilor se va ajunge la 25 de lucrători.
Dezvoltarea afacerii s-a realizat fără a apela la credite bancare. Fiind nevoie de continuarea investiţiilor, Lucian Stancu s-a asociat cu Vali Popa, administratorul Nordexim Vâlcea.
„Avem incredere unul în celălalt.În acest moment, suntem împreună în acest business, iar afacerea merge în direcţia corectă. Nu avem credite, dar suntem în tratative cu o bancă pentru finanţarea şi terminarea investiţiilor”, a menţionat Lucian Stancu.
Investiţia va multiplica de patru ori cifra de afaceri
Imediat după finalizarea noii ferme, proprietarii şi-au propus să demareze construcţia unui spaţiu pentru procesare carne şi ouă, adica pentru scoaterea pe piaţă de specialităţi din carne şi ouă de prepeliţă. Tot anul viitor, cei doi doresc să pună în funcţiune o mică fabrică pentru producţia de îngrăşămant natural din dejecţiile de la prepeliţe. Aceste investiţii au o valoare estimată de 500.000 euro.
Cifra de afaceri este de 25.000-30.000 de euro pe lună, iar după finalizarea investiţiilor este estimată să ajungă la 100.000 euro/lună.
Ferma are trei nivele de reproducţie, e dotată cu incubatoare profesionale automatizate. Are în dotare o secţie pentru prepeliţe ouătoare, o secţie pentru prepeliţe de carne, o secţie de reproducţie şi tineret, o secţie de incubare şi eclozare, o secţie de procesare ouă, abator şi laborator propriu, toate fiind dotate şi autorizate conform reglementărilor în vigoare. Aici, prepeliţele sunt crescute într-un mediu sănătos cu aer curat, hrană naturală şi apă de izvor, în condiţii de igienă maximă.
„Fără investiţii permanente, nu poţi merge mai departe”
„Este greu de pătruns şi va fi din ce in ce mai greu să ajungi cu marfa în supermarketuri. Producătorii trebuie să înţeleagă că fără investiţii permanente nu se poate merge mai departe. Lipsa de bani, lipsa creditării dar şi neasumarea riscurilor de către producători o să ducă la închiderea activităţilor pentru mulţi dintre ei.
Pentru fiecare retailer mare sau mic din România, există câte un producător mai mic sau mai mare. În concluzie, concurenţa există, dar cererea în piaţă e mult mai mare decât putem să producem noi toţi la un loc. În ceea ce ma priveste pe mine, fiind până la urmă un om de vânzări, concurenta face bine şi creşte consumul, deci invit pe toţi cei interesaţi să-şi deschidă o astfel de afacere, iar dacă au probleme cu desfacerea, sa apeleze la mine şi se rezolvă”, a pecizat Lucian Stancu.
Din 2015, Ferma Bunicii pregăteşte livrări către piaţa Marii Britanii cantităţile solicitate fiind foarte mari.
„Calitatea şi respectul pentru consumator au fost principalele ţinte ale afacerii. Suntem în faza de dezvoltare a afacerii, nu profitul este obiectivul principal. Reinvestim tot şi dezvoltăm afacerea permanent. Logo-ul firmei conţine fotografia reală a bunicii mele, care a avut gospodărie chiar în satul unde am deschis ferma de prepeliţe. Din respect şi dragoste faţă de bunica mea şi faţă de locuitorii din zonă care mă cunosc de când eram copil, producem şi livrăm numai produse de calitate, naturale”, se laudă Lucian Stancu.
De la şofer de vânzări, la director de vânzări pentru mari companii
Lucian Stancu este absolventul unei facultăţi de management şi afaceri. A urmat apoi un master în marketing şi servicii. Spune că nu a ratat nici o etapă din formarea sa profesională şi a pornit de jos pentru a ajunge la poziţia deţinută astăzi. Lucrează în vânzări din 1994.
Încă din timpul facultăţii s-a angajat ca şofer de vânzări, apoi a fost lucrător comercial, merchandiser etc. A activat în cadrul unor companii din industria berii, servicii, ţigări, cafea, sucuri şi altele din domeniul FMGC (bunuri de larg consum, produse cu rulaj mare). Din anul 2000 este director de vânzări pentru mari companii care operează la nivel naţional. În anul 2010, a înfiinţat o o companie care se numeste FMCG Solutions, firmă care oferă consultanţă în vânzări şi studii de piaţă micilor producători care nu reuşesc să-şi vândă produsele. Practic, în timpul săptămânii lucrează ca director de vânzări, iar la sfârşit de săptămână merge la Băbeni, la ferma de prepeliţe. Susţine că afacerea cu prepeliţe îl ajută să convingă reprezentanţii unor mari companii că este capabil să gestioneze afaceri „de gabarit”.
Lucian Stancu este căsătorit, are doi copii, iar soţia lucrează în avocatură. El mai spune că datorită profesiei tatălui său, fost inginer-şef de secţie, dar şi director la o fabrică de nutreţuri combinate „a copilărit mai mult prin ferme şi fabrici”.
Citeşte şi:
* Oul de prepeliţă măreşte IQ-ul şi virilitatea consumatorilor, dar şi conturile lui Lucian Stancu, crescător care vinde un milion din primul an;
* „Ferma Bunicii” a pus în funcțiune cel mai mare centru din țară pentru colectarea ouălor de prepeliță
* Cât produce o megafermă cu 12 milioane de prepeliţe