• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Proiect MAI: Tractoriștii, obligați să prezinte certificatul de înmatriculare/înregistrare

    Roxana Dobre -

    Obligații noi pentru tractoriști! Conducătorii de tractoare trebuie să dețină asupra lor când sunt la volanul utilajelor agricole o serie de documente, de la buletin la certificatul de înmatriculare sau înregistrare și permisul valabil. Mai multe propuneri de schimbare a legii se află din 14 aprilie în dezbatere publică pe site-Ministerului Administrației și Internelor (MAI).

    Proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1.391/2006, specifică o serie de modificări și pentru conducătorii de tractoare agricole sau forestiere. Printre schimbările preconizate se află și obligativitatea ca tractoriștii să dețină asupra lor când sunt la volanul utilajului agricol o serie de documente chiar dacă merg pe distanțe mici, în câmp.

    Astfel, articolul 147 din OUG nr.195/2002 se modifică și va avea următorul cuprins:

    „Art. 147 – Conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier este obligat:

    1. să aibă asupra sa actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare și, după caz, atestatul profesional, precum și celelalte documente prevăzute de legislația în vigoare;
    2. să circule numai pe sectoarele de drum pe care îi este permis accesul și să respecte normele referitoare la masele totale maxime autorizate și admise și/sau la dimensiunile maxime admise de autoritatea competentă pentru autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere conduse;
    3. să verifice funcționarea sistemului de lumini și de semnalizare, a instalației de climatizare, să mențină permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier, precum și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau înregistrare ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier și remorcii;
    4. să permită controlul stării tehnice a vehiculului, precum și al bunurilor transportate, în condițiile legii;
    5. să se prezinte la verificarea medicală periodică, potrivit legii, precum și la examinarea medicală de specialitate la trimiterea medicului în condițiile art. 22 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
    6. să aplice pe parbrizul și pe luneta autovehiculului, tractorului agricol sau forestier semnul distinctiv stabilit pentru conducătorii de autovehicule începători, dacă are o vechime mai mică de un an de la obținerea permisului de conducere.

    De specificat că în vechea legislație nu se prevedea concret că tractoriștii au obligația să dețină documentele menționate asupra lor ci aceste obligații erau menționate pentru alte categorii de vehicule.

    Tractoriștii nu pot transporta mai multe persoane decât numărul de locuri stabilite în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare

    Același proiect prevede și o serie reguli stricte care trebuie aplicate odată cu intrarea în vigoare a modificărilor. Astfel, la art. 148 se prevăd următoarele interdicții pentru tractoriști:

    1. să conducă un tractor agricol sau forestier cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulație sau a cărei valabilitate a expirat;
    2. să transporte în tractorul agricol sau forestier mai multe persoane decât numărul de locuri stabilite în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare;
    3. să transporte persoane în caroseria autobasculantei, pe autocisternă, pe platformă, deasupra încărcăturii, pe părțile laterale ale caroseriei, sau persoane care stau în picioare în caroseria autocamionului, pe scări și în remorcă, cu excepția celei special amenajate pentru transportul persoanelor;
    4. să aibă în timpul mersului preocupări de natură a-i distrage în mod periculos atenția ori să folosească instalații de sonorizare la un nivel de zgomot care ar afecta deplasarea în siguranță a lui și a celorlalți participanți la trafic;
    5. să intre pe drumurile modernizate dacă care are pe roți sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad sau se scurg produse, substanțe ori materiale ce pot pune în pericol siguranța circulației;
    6. să aibă aplicate pe parbriz, lunetă sau pe geamurile laterale afișe, reclame publicitare, înscrisuri ori accesorii, care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului ori a pasagerilor, atât din interior, cât și din exterior;
    7. să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, lunetă ori pe geamurile laterale, care restrâng sau estompează vizibilitatea, atât din interior, cât și din exterior, cu excepția celor omologate și certificate, prin marcaj corespunzător, de către autoritatea competentă;
    8. să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe dispozitivele de iluminare ori semnalizare luminoasă, care diminuează eficacitatea acestora, precum și pe plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, care împiedică citirea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
    9. să lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă, să oprească motorul ori să decupleze transmisia în timpul mersului;
    10. să folosească în mod abuziv mijloacele de avertizare sonoră;
    11. să circule având montate pe tractor agricol sau forestier anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori care prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisă;
    12. să săvârșească acte sau gesturi obscene, să profereze injurii, să adreseze expresii jignitoare ori vulgare celorlalți participanți la trafic;
    13. să circule cu vehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
    14. să arunce, pe drumurile publice, din vehicul obiecte, materiale sau substanțe;

    Tractoriștii începători au obligația de a aplica semnul distinctiv în geam

    Un alt articol care este propus spre modificare, art. 149, prevede că conducătorul de tractor agricol sau forestier cu o vechime mai mică de un an de la data obținerii permisului de conducere are obligația de a aplica semnul distinctiv sub forma unui disc de culoare galbenă, cu diametrul de 100 mm, care are în centru semnul exclamării, de culoare neagră, cu lungimea de 60 mm și diametrul punctului de 10 mm, după cum urmează:

    1. a) la autovehiculele din categoriile AM, A1, A2 și A, în partea din spate, lângă numărul de înmatriculare sau înregistrare, după caz;
    2. b) la celelalte vehicule, pe parbriz, în partea din dreapta jos și pe lunetă, în partea stângă jos;
    3. c) la vehiculul care nu este prevăzut cu lunetă, pe parbriz în partea din dreapta jos și pe caroserie în partea din spate stânga sus;
    4. d) la vehiculul care tractează o remorcă, pe parbrizul vehiculului în partea din dreapta jos și pe caroseria remorcii în partea din spate stânga sus.

    O altă noutate pentru tractoriști este legată de procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care s-au aplicat numai puncte-amendă. Acesta se trimite în cel mult 10 zile lucrătoare de la data întocmirii la serviciul poliției rutiere pe raza căruia s-a săvârșit fapta/faptele, care are obligația să facă mențiunile corespunzătoare în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere, în termen de 30 de zile de la data întocmirii procesului – verbal.

    ”În prezent, nu este reglementată procedura privind implementarea punctelor-amendă. Reglementarea este necesară pentru asigurarea evidenței potrivit art. 28 din O.U.G nr. 195/2002”, precizează MAI.

    Fermierii vor fi obligați să staționeze cu utilajele pe timpul nopții doar în locuri special amenajate. ”Nu este permisă staționarea pe partea carosabilă, în timpul nopții, a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor și utilajelor autopropulsate utilizate în lucrări de construcții, agricole sau forestiere, a vehiculelor cu tracțiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna”, mai arată sursa citată.


    Te-ar mai putea interesa

    Piața cerealelor, din nou sub presiune. Prețuri la zi Tic-tac, tic-tac cu avansul APIA. Termen urgent pentru plata primei tranșe din subvenții Rabla pentru tractoare – ghid final. Condiții, acte necesare, procedură de înscriere

    Ultimele știri

    Mesaj din industria cărnii – ce se întâmplă cu prețul cărnii de porc de Sărbători Micii și salamurile din România – interzise în SUA și UK. Motivul pentru care s-au blocat exporturile Fermierul de pe Valea Trotușului care crește 8 vaci și produce o brânză specială, premiată la nivel mondial