• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Cum funcționează parteneriatul între Cooperativa Grădina Noastră din Zărand și Carrefour

    agrointeligenta.ro -

    Cooperativa agricolă Grădina Noastră din Zărand, județul Arad. Câțiva mici fermieri și-au pus la comun munca și experiența pentru a fi mai rentabili, împreună. Un model de urmat pentru toți micii producători pentru care munca în solar sau pe câmp sunt dublate în prezent de eforturile la vânzarea recoltei. În cazul legumicultorilor din Zarand, bătaia de cap cu vânzarea producțiilor a fost preluată integral de către cooperativă care a încheiat un contract de colaboare cu Carrefour, retailer care preia marfa micilor fermieri.

    Primul an: livrări de test. 700 de tone de legume în magazine

    Colaborarea cu marele retailer a demarat a însemnat și un proiect pilot prin care, în cursul anului 2021, fermierii au livrat către supermarket 700 de tone de legume. Toate preluate de supermarket direct de pe o platformă din Deva.

    ”Cooperativa are 7 membri fondatori cu care s-a început colaborarea cu ei în programul pilot din anul 2020. La finalul anului 2020 s-a tras concluzia culturii pe care a avut-o fiecare, iar în anul 2021 a fost specializat fiecare membru pe cultura la care a avut profitabilitatea cea mai mare. Astfel că acum avem producători specializați pe culturi de vinete, de varză, de ardeioarse, tocmai pentru a-și maximiza profitul”, ne-a explicat Paul Piper, administratorul cooperativei Grădina Noastră din Zărand.

    Citiți și: Carrefour a lansat eticheta ”Grădina noastră” care reunește produsele a patru cooperative partenere

    Noii membri trec printr-o perioadă de încercare de 2 ani

    Vestea succesului cooperativei din Zărand s-a răspândit rapid, astfel că și numărul membrilor a crescut. Cei vechi au pus însă condiții pentru a se asigura că nu se face rabat de la calitate și de la seriozitate.

    ”Pe lângă cei 7 membri fondatori, în anul 2021 s-a început colaborarea cu încă 16 producători. În statutul cooperativei avem cuprins orice producător care vrea să colaboreze cu cooperativa trebuie să aibă un timp de așteptare de 24 de luni pentru a vedea seriozitatea, calitatea produsului pe care o va livra în cooperativă. Avantajul major al colaborării cu retailerul este acela că fermierii au o predictibilitate. Predictibilitate în producție, predictibilitate în vânzări. Și garanția că au unde să vândă întreaga producție pe care o obțin”, explică Paul Piper.

    Inginerii cooperativei fac recomandări pentru tehnologiile de cultură

    Un element de mare importanță introdus de cooperativă a fost profesionalizarea. Fermierii asociați sunt sfătuiți cum să acționeze atunci când culturile lor se confruntă cu boli sau dăunători. Tratamentele se aplică țintit și cât mai puține, pentru ca, în final, recolta să fie una de calitate, dar mai ales sănătoasă.

    ”Avantajul cooperativei este acela că patru membri fondatori sunt ingineri agronomi, iar acești ingineri agronomi, în momentul când producătorii care livrează către cooperativă sunt susținuți de acești ingineri. sunt sprijiniți de acești ingineri pentru a folosi produse de o calitate cât mai bună cu un timp scurt de reziduri. Acești patru ingineri îi sprijină pe fermierii din cooperativă sau fermierii care livrează în cooperativă cu produse de înaltă calitate. Tratamentele sunt stabilite cu acești ingineri pentru a nu exista reziduuri”, explică administratorul Cooperative Grădina Noastră de la Zărand, județul Arad.

    Recolta are vânzare asigurată, fermierii nu mai pierd timp în piață

    De când cooperativa are contract cu Carrefour, viața producătorilor s-a schimbat în sensul în care acum munca lor se concentrează exclusiv pe partea de producere a legumelor. ”Înainte produceau, mergeau în piață, nu știau la cine vând, cu ce preț vând și cât vor sta în acea piață pentru a-și valorifica marfa. În prezent, fermierii știu foarte clar planul de producție, știu foarte clar prețurile pe care să se bazeze și perioada – cât timp toată perioada cât vor avea producție li se va valorifica. Este un avantaj foarte mare pentru că fermierii au înțeles că treaba lor este să producă și să aibă grijă de culturi și nu să mai meargă și să piardă timpul în piață. Așa că un plus foarte mare este fermierul se ocupă de solar, iar seara este cu familia, nu ca înainte când, după ce terminau de recoltat marfa seara, ei trebuiau să se îndrepte către piețe, iar în momentul în care ajungeau în piață, probabil stăteau o zi sau două. E foarte, foarte important pentru că acum pe primul loc este familia”, subliniază Paul Piper.

    Predictibilitatea vânzărilor a oferit fermierilor posibilitatea de a-și face un plan de afaceri, de a-și gestiona mai eficient costurile de producție și, prin urmare, de a realiza profituri. ”Din punct de vedere a fermierilor, profitabilitatea lor în această relație a crescut considerabil deoarece având acest timp de a avea grijă de cultură și de a ști pe o anumită perioadă prețul care-l are nefiind schimbat deloc, apare acest avantaj de profitabilitate. Contractul cu Carrefour le permite fermierilor pentru a avea un preț pe o anumită perioadă de timp, știind foarte clar cum să-și managerieze banii și cum să-și managereze inputurile. Fermierul, în momentul când ajunge la partea financiară poate să-și gândească un business plan de viitor pentru culturile care urmează în cicluri sau în anii în care vor veni”, explică șeful cooperativei din Arad.

    Legumele sunt livrate zilnic, imediat după ce au fost culese

    În prezent, legumicultorii predau producțiile la depozitul cooperativei. ”Fermierii din cooperativă își aduc în fiecare zi legumele în acest depozit. Noi le preluăm, ne asigurăm că există calitatea la standardele cerute de către Carrefour, partenerii noștri, iar ulterior le sortăm, le ambalăm și le introducem în camera de frig pentru a le răci. Standardele Carrefour ne impun ca marfa să ajungă într-un timp cât mai scurt, să fie cât mai proaspătă, să-și păstreze prospețimea și în același timp și calitatea”, explică PAul Piper.

    De la recoltare și până să ajungă în magazine, lanțul a fost scurtat ca legumele să poată ajunge la consumator chiar și în câteva ore cum este cazul magazinelor din Arad și Timișoara. Avantajul este creat de depozitul situal la 20-30 de kilometri de Arad, o facilitate care asigură și costuri mici de transport.

    ”Încercăm și reușim să păstrăm prospețimea legumelor. Tocmai de aceea fermierii noștri își primesc în fiecare zi comanda de cantitățile care trebuiesc livrate și în acest depozit nu facem stoc. În fiecare zi, marfa este recoltată de producători, adusă la noi în depozit, ulterior răcită și încărcată seara, noaptea o încărcăm ca să ajungă la magazine și la platforma centrală. Tot ce este gama de verdeață se recoltează în fiecare dimineață începând de la ora 5 iar maxim până în ora 11 s-a livrat direct pe toate magazinele ca să-și păstreze prospețime pe perioadă de timp mai lungă”, explică Paul Piper.

    Cu un venit stabil, micii fermieri de la Zarand au început să își facă planuri mai mari. Au depus la finele anului trecut un proiect pe fonduri europene. Vor să modernizeze actualul depozit, să îl facă la fel de performant ca cele pe care le-au văzut la legumicultorii din Spania, Olanda sau Germania. Investesc împreună în viitorul afacerii lor în comun, în viitorul familiilor lor, în viitorul satului românesc.


    Te-ar mai putea interesa

    Lege nouă: Obligație pentru toți conducătorii de tractoare A apărut în supermarketuri carnea de miel adusă din Australia Vremea de Florii, 1 Mai și Paște 2024. Meteorologii au anunțat prognoza meteo de sărbători

    Ultimele știri

    Raport EFSA: Carnea de pasăre și ouăle produse în România sunt sigure pentru consum! John Enoiu, Naturevo – La ce să fie atenți fermierii după valul de ploi și temperaturi scăzute Adrian Pintea, MADR, anunț despre plata subvențiilor APIA