Unde sunt cauciucurile de altădată? Anvelope de tractor, crăpate după un timp scurt de utilizare
agrointeligenta.ro -Unde sunt cauciucurile de altădată? Fermierii reclamă că unele anvelope au o calitate tot mai slabă și ajung să se crape după un timp scurt de utilizare. Agricultorii se întreabă dacă unii producători fac cu intenție anvelope mai slabe calitativ pentru a avea un rulaj mai mare, sau de vină sunt noile norme de mediu care au obligat producătorii să schimbe ”rețeta”.
La nivel european, din ce în ce mai mulți fermieri reclamă că unele anvelope au început să crape pe laterale după numai câțiva ani de utilizare. Fiind vorba despre utilaje agricole, aceste anvelope nu sunt utilizate foarte mult, nu sunt utilizate zilnic pe parcursul unui an.
O serie de poze publicate de un site de știri agricole din Polonia a stârnit un val de reacții din partea fermierilor. Imaginile prezentau o anvelopă de tractor crăpată după numai 2.500 de ore de lucru. Alți agricultori au semnalat situații asemănătoare și la ei în fermă.
”Problema este complexă în măsura în care nu avem dovezi, și nu suntem siguri, nu putem spune că avem o situație în care calitatea compușilor de cauciuc utilizați în producția de anvelope s-a schimbat atât de mult încât anvelopele vechi de câțiva ani au vizibil mai numeroase fisuri. Cu toate acestea, trebuie să fie ceva, deoarece calitatea compușilor utilizați în prezent în producția de anvelope este complet diferită de cea de acum câteva decenii”, a spus Ryszard Marcinkowski, un expert al redacției Przegląd Oponiarski.
Până la Green Deal, fermele românești se îngroapă în cauciucuri uzate. Ioc preluare anvelope vechi!
”Fabricile de anvelope, din motive economice și ecologice, folosesc modificări ale compușilor și nu le mai fac ca înainte, bazate în principal pe cauciuc natural, ci din diverși alți compuși, astfel încât emisia de gaze cu efect de seră la încălzirea anvelopelor a fost redusă”, a adăugat Marcinkowski.
Dilema de mediu privind producția anvelopelor
Explicațiile expertului nu îi mulțumesc pe fermieri care atrag atenția că tocmai ”ecologizarea” face ca poluarea să crească. Adică deși rezultă mai puține emisii în procesul de producție, prin faptul că anvelopele trebuie schimbate mai des, mediul are mai mult de suferit.
”Culmea este că ne pasă de un pai de plastic care plutește în ocean și nu ne pasă de anvelopele agricole care la scara Poloniei constituie anual sute de mii de tone de deșeuri de cauciuc”, subliniază Ryszard Marcinkowski care este și instructor de formare profesională și trainer la Academia de Anvelope PZO din Polonia.
Presiunea corectă a anvelopelor aduce profit în agricultură
Un mod de a evita crăparea anvelopelor pe laterale este utilizarea unei sarcini mai mici. ”Când tractorul este încărcat foarte mult, de exemplu cu balast sau cu o mașină grea atașată, presiunea asupra osiilor este enormă și există și forțe semnificative de tracțiune, rezultând solicitări monstruoase, iar de aici este doar până la degradarea anvelopelor”, explică Marcinkowski.
O problemă care crește gradul de uzură al anvelopelor agricole este că acestea deservesc utilaje care funcționează două medii complet diferite – de la pământul moale din câmp până la asfaltul dur de pe șosea.
Vulcanizarea – o soluție?
Se poate repara crăpătura laterală a anvelopelor sau trebuie schimbate cu totul? ”Această crăpare începe de obicei din interior, dar progresează treptat. Inițial, cand sunt 2-3 locuri de pierdere de presiune, serviciile de vulcanizare pot salva anvelopa. La o inspecție atentă, se dovedește că, practic, la înălțimea fiecărui bloc, există o ușoară tăietură pe lateral, care în timp se transformă într-o fisură radială”, adaugă Ryszard Marcinkowski.
De ce au anvelope albe unele tractoare și combine agricole?
”Soluția ideală pentru a reduce apariția acestei probleme ar fi să selectați o presiune crescută de 1,8-2 atmosfere la apropierea câmpului, iar la lucrul pe teren, scăderea presiunii la, să zicem, 0,6-1 atmosfere”, a mai precizat Marcinkowski.
Din păcate, în ciuda recomandărilor specialiștilor, problema rămâne: de ce sunt unele anvelope noi mai slabe calitativ decât cele vechi. Un sfat general este să alegeți anvelope de la producători consacrați și recunoscuți pentru standardele de calitate.