• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Decizia supermarketurilor care ar putea falimenta fermele de vaci din România!

    Roxana Dobre -

    Decizia luată de supermarketuri, care ar putea pune în dificultate fermele care produc lapte în România. Directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci Holstein Ro, Ionuț Lupu, a dezvăluit în ediția de astăzi, miercuri – 22 martie, a emisiunii Agrostrategia de pe TVR 1, o coproducție Agrointeligența – AGROINTEL.RO și TVR, că marile magazine au un interes foarte mare de a ”împinge” producția spre zona marcă proprie. Decizia ar putea chiar falimenta fermierii care vând laptele la procesatorii ce duc mai departe producția spre supermarketuri.

    ”Din punctul nostru de vedere în ultima perioadă există un interes foarte mare sau cel puțin impresia aceasta ne-au lăsat-o cei din AMRCR (Asociația Marilor Rețele Comerciale din România – n.r.), pentru a se împinge producția spre zona „marcă proprie„”, a spus Ionuț Lupu.

    Specialistul în zootehnie a explicat că această tendință ar afecta major fermele din România, în condițiile în care marile magazine ar lucra doar cu anumiți producători.

    ”Este clar că în momentul în care vom avea mult mai multă marcă proprie în piață și la raft, toată puterea și a fermierului și a retailului din România, a brandurilor românești va scădea foarte mult și automat puterea de negociere. Este practic o marcă a unui supermarket care va dispune discreționar cu cine va lucra, cum își va așeza fluxurile de parteneriate și nu de puține ori ne-am trezit cu branduri românești făcute prin Polonia sau prin Ungaria. Este un pericol foarte mare din punctul nostru de vedere și este clar că în perioada următoare spre asta se merge”, a mai spus Ionuț Lupu.

    Citiți și: Senatorul Lucian Trufin cere ca supermarketurile să practice prețuri minime și în România

    Ionuț Lupu, Director Executiv Holstein Ro

    Diferență de preț între laptele ”marcă proprie” și cel de altă proveniență

    Directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci Holstein Ro a mai spus că diferența de preț dintre laptele ”marcă proprie” și cel de altă proveniență înregistrează și în prezent o diferență mare pe litru.

    ”Este o discrepanță foarte mare de la 5-6 lei pe litrul de lapte pentru marcă proprie și până la 12-14 lei pe o anumită marcă, este clar că sunt niște lucruri foarte greu de explicat. Profitul se duce în mică parte către fermier, și probabil că încă pe atât către cel care a procesat, care a muncit într-o fabrică de procesare a laptelui, și o sumă foarte mare, mai bine de jumătate se duce către retail. Suntem convinși de faptul că și în zona de retail există costuri. Dacă analizăm lucrurile la rece vedem că pe filieră – așa cum arată lucrurile – se face o presiune nejustificată și nesănătoasă pe membrii organizațiilor noastre”, a mai spus Ionuț Lupu.

    Ionuț Lupu, Holstein Ro: Plafonarea prețurilor la coșul de bază, o soluție ca să dinamizăm consumul 

    Ionuț Lupu a declarat că solicitarea fermierilor către reprezentanții Ministerului Agriculturii și cu precădere către liderii clasei politice este să identifice de urgență variante pentru dinamizarea consumului.

    ”Dacă am merge în momentul de față pe un ajutor oferit de Ministerul Agriculturii, să spunem încă o subvenție, e clar că nu facem decât să securizăm încă o dată zona aceasta de profit în alte verigi decât în zona fermierilor. Vorbim și în Franța, vorbim și în Ungaria de o plafonare pentru o perioadă determinată a prețurilor unor produse care sunt considerate produse de bază pentru coșul zilnic”, a subliniat Lupu.

    Citiți și: Preț lapte 2023. Cât primesc fermierii pe litru la procesator și vânzare directă

    Lapte în supermarket

    Prețul mediu corect pentru un litru de lapte ar fi 2,5 lei. La raft: 8 lei/litrul, limita maximă de preț

    Ionuț Lupu a mai spus că în momentul de față 2,5 lei/litrul de lapte la poarta fermei poate fi considerat un preț care să asigure zona de confort pentru fermieri dar nu din punct de vedere al înregistrării unor profituri ci doar pentru a trece și a ajunge în perioada în care începe să recolteze furajul pentru anul viitor.

    ”La raft, este foarte greu să discutăm. Totul pleacă – așa cum au spus și colegii din zona de procesare – de acel prag psihologic și probabil că zona de 8 lei/litrul pentru cel mai calitativ produs, cred că acolo ar trebui să fie limita maximă unde putem merge. Avem nevoie să fim puși pe același palier, să fim în condiții de competitivitate egală și ne interesează ca relația pe care o avem cu supermarketul sau cu procesatorul, să fie exact în aceiași logică așa cum o are și un fermier sau cooperativă din Europa de vest cu procesatorul lui”, a mai explicat directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci Holstein Ro.

    Citiți și: Scade prețul laptelui! Dorin Cojocaru, APRIL: A apărut un război al promoțiilor!

    Creșterea prețurilor nu poate fi imputată fermierilor. Când prețul laptelui a scăzut în ferme, la raft nu s-a întâmplat nimic 

    Specialistul în zootehnie a dorit să sublinieze că orice creștere sesizată de consumatori nu poate fi imputată fermierilor, producătorilor care de fapt câștigă cel mai puțin pe întregul lanț pe care merge laptele.

    ”Lucrul ăsta ne-a durut foarte mult pentru că atunci când piața a ajunsese într-un punct în care laptele era vândut cu 3,2 – 3,4 lei, și procesatorii și retailerul aveau argumente suficiente pentru a aduce la un nivel cât mai ridicat valoarea de la raft. În momentul în care laptele a scăzut cu peste 30% în doar 6 săptămâni, iată că la raft nu s-a întâmplat absolut nimic. Fermierii au înțeles că trebuie să participe activ și au renunțat la peste 30% din valoarea de vânzare a laptelui și la aproape tot profitul iar în momentul în care mergem la raft vedem că lucrurile astea nu s-au întâmplat mai deloc. În ultimele zile chiar vedem o creștere a prețului la raft. Lucrul ăsta este total nesănătos și nu are nici o logică din punctul nostru de vedere”, a conchis Ionuț Lupu.

    Agrostrategia – TVR 1. Invitat: Ionuț Lupu, Holstein Ro (22.03.2023)


    Te-ar mai putea interesa

    ANM a emis o alertă meteo de vijelii și averse torențiale în 18 județe până joi dimineață Fertilizarea castraveților cu îngrășăminte bio – 6 rețete simple Făinarea la măr. Semnele atacului, combatere

    Ultimele știri

    S-a deschis târgul de animale de la Câmpeni cu o bază de achiziții bovine! Ucraina a început oficial negocierile de aderare la UE. Agricultura, prima pe lista discuțiilor Markus Kamieth este noul CEO al BASF