Vasile Balcan, AFF: Camioanele cu cereale stau și 3-4 zile la coadă pentru a intra în portul Constanța
Angelica Lefter -Piața cerealelor este din ce în ce mai instabilă pentru producătorii români, după ce aproape toate recoltele din Ucraina tranzitează țara noastră și ajung în Portul Constanța, care s-a supraaglomerat. Aceasta este una dintre consecințele retragerii Rusiei din acordul exportului de cereale ucrainene la Marea Neagră și preluarea acestora pe rute terestre, așa-zisele coridoare de solidaritate.
Timpii de așteptare au devenit din ce în ce mai mari pentru intrarea în Portul Constanța, cozile de camioane de întind pe kilometri întregi, iar agricultorii români care trimit cereale la export așteaptă cu săptămânile câte un transport. Mai mult, prețurile cu transportul au început să crească din această cauză, dar scad la achiziția mărfii de la fermier.
Vasile Balcan: ”A început perioada de livrări de cereale și n-avem cum să le facem nici pe calea ferată, nici cu mașinile”
Unul dintre cei mai cunoscuți fermieri, Vasile Balcan, administratorul Marsat SA Roman și membru al Senatului Asociației Forța Fermierilor, a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook, în care arată că temerile sale legate de situația creată s-au adeverit, iar autoritățile române sunt prinse iarăși pe picior greșit din punct de vedere al infrastructurii portuare și de cale ferată.
”De ceea ce ne-am tot temut și am vorbit cu toții, că nu suntem pregătiți să rulăm prin portul Constanța cerealele de la noi și mai ales din Ucraina, că nu avem nici infrastructură și nici logistică să facem față la așa rulaje de marfă, toți au fost surzi sau s-au făcut ca nu aud, sau nu pricep și drept urmare am ajuns să avem cozi de zeci de kilometri de tiruri, trenuri pe care le așteptăm cu săptămânile la încărcat și descărcat. Și aceasta este doar începutul…”, a scris pe pagina sa de socializare fermierul Vasile Balcan.
Agricultorul a explicat pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO, ce impact au deciziile luate la nivel internațional și cum ar putea România să acționeze pe viitor pentru a nu distruge producătorii români. Mai mult, a arătat că există o serie de consecințe, ca urmare a unor decizii luate din scurt, care vor afecta atât transporturile cât și piața cerealelor.
”Dintre toate angajamentele pe care le-au făcut la nivel de Guvern, pentru niciunul nu a fost analizat efectiv de ce dispunem. Și noi nu prea dispunem de nimic, cel puțin dacă mă refer la producătorii români. De abia a început perioada de livrări și n-avem cum să le facem nici pe calea ferată, nici cu autovehicule. Am ajuns să facem o săptămână pentru o cursă la Constanța?! Vă dați seama că nici șoferii, nici cheltuielile nu permit așa ceva. Este dezastru în Port și nimeni nu vede. Aș trimite un guvernant din acesta la o cursă, să meargă să facă o cursă de Constanța, să stea 3-4 zile pe banda de refugiu. Noi, ca producători, nu avem altă șansă decât să exportăm. Pe intern avem consum puțin, că și aici s-a dus zootehnia, sunt foarte puține solicitări”, a punctat Balcan.
Fermierul estimează că cel mai fericit caz, unui șofer care pleacă de la firma sa din Roman, județul Neamț, să ducă cereale în Portul Constanța, poate face acest lucru în 3-4 zile, dar uneori durează mai mult.
”În cel mai fericit, un șofer poate termina treaba în 3-4 zile, eu nu i-am trimis pe șoferii mei, dar vin alții să încarce și îmi comunică. Niciodată în istorie nu s-a stat atât, o zi, două, dar nu atât. Deja nu-și mai permite nimeni. Era sub 100 de lei/tonă de la Roman la Constanța, acum este 160-170 de lei. Acesta se scade deja din prețul de valorificare”, a explicat Vasile Balcan pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO.
Comunitatea Europeană trebuie să susțină România dacă își dorește ca țara noastră să ajute Ucraina
Agricultorul cu ștate vechi este de părere că pentru moment este foarte greu de oferit soluții pentru o situație cu un impact atât de mare.
”Pe moment este foarte greu de dat soluții, în sensul în care noi nu avem posibilitatea de preluare și mecanizare în port așa cum ar fi normal. Limita cred că este de mult depășită și n-am auzit să se facă investiții în cest sens. Comunitatea europeană, aici ar fi trebuit să intervină, să spună, ajutați-i românilor pe ucraineni, noi venim cu vagoane! Cei de la CFR se plâng că nu au vagoane disponibile, după aceea trebuie reparată calea ferată, în port să facă o dană specială pentru încărcat Ucraina, dar nu așa! Acum și cu tranzitul, nu au verificări de tonaj, de nimic, noi avem presiuni din toate părțile. Și aici este o limităm, ne distrugem proprii producători agricoli, nu mai există nicio egalitate, noi deja suntem sufocați, diferențele de prețuri la producție nu se compară”, a menționat administratorul Marsat SA Roman.
O altă problemă pe care a sesizat-o fermierul Vasile Balcan este urcarea prețurilor la îngrășăminte, ceea ce înseamnă costuri și mai mari pentru producțiile viitoare.
”Noi nu mai putem concura cu cerealele din Ucraina, la noi costurile sunt mult mai mari. Am văzut acum că îngrășămintele iar se scumpesc, acum chiar nu mai au nicio motivație! Gazul este ieftin, energia este ieftină și nimeni nu vede! Vrând, nevrând trebuie să le cumperi dacă vrei să faci producție și atunci este clar că noi am avut costuri mult mai mari și vom avea, realizările au fost modeste în zona noastră, iar așa nu ai cum să acoperi cheltuielile de producție. Eu cred că de acum înainte se va bloca tot!”, a menționat Vasile Balcan pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO.