• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Bani de la bugetul de stat pentru a se rezolva problema aglomerațiilor din portul Constanța

    Roxana Dobre -

    Guvernul lansează o schemă de ajutor de stat pentru a rezolva problema aglomerațiilor din portul Constanța. Vor fi bani alocați de stat pentru investiții în suprastructura porturilor maritime și interioare din România aflate la granița estică a Uniunii Europene (UE), afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei. În Monitorul Oficial a fost publicată o schemă de ajutor de stat în cuantum 126.000.000 de euro pentru astfel de investiții.

    În Monitorul Oficial de astăzi, joi – 15 februarie, a fost publicată o schemă de ajutor pentru realizarea de investiții în Suprastructura portuară de încărcare/descărcare și depozitare a mărfurilor în vederea reducerii blocadei din zona porturilor românești ca urmare a blocării căilor navale din Ucraina. Schema intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, numai după aprobarea Comisiei Europene, și se aplică până la data de 31 decembrie 2024. Plățile aferente ajutoarelor acordate în baza schemei se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2025

    Obiectul schemei este facilitarea, în special, a expedierii produselor agricole din Ucraina, dar și a comerțului bilateral cu mărfuri, și accesul Ucrainei la piețele internaționale și la lanțurile de aprovizionare globale, asigurându-se faptul că pe piața mondială ajung cerealele atât de necesare.

    Citiți și: Haos în Portul Constanța! Protestatarii au blocat drumurile pe unde intră cerealele în port

    Schemă de ajutor pentru porturile românești (foto: cotidianul.ro)

    Proiectele care vizează cerealele sau plantele oleaginoase vor fi prioritare

    Schema de ajutor de stat se aplică pentru investițiile destinate modernizării/dezvoltării suprastructurii portuare de încărcare/descărcare/procesare și depozitare (echipamente de încărcare/descărcare/manipulare; facilități pentru depozitarea mărfurilor) în porturile românești maritime și interioare Constanța, Galați, Giurgiu și/sau în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre—Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă—Midia—Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile din zonele Midia și Mangalia (parte a Portului Constanța) în vederea facilitării, în special, a expedierii produselor agricole din Ucraina, dar și a comerțului bilateral cu mărfuri și accesului Ucrainei la piețele internaționale și la lanțurile de aprovizionare globale, asigurându-se faptul că pe piața mondială ajung cerealele atât de necesare. : Proiecte care vizează cerealele sau plantele oleaginoase vor fi prioritare.

    Cine poate beneficia de ajutorul de stat

    Potențialii beneficiari de ajutor de stat în cazul investițiilor în suprastructura portuară sunt operatorii portuari privați — care sunt întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari constituite în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărei naționalitate o dețin, care desfășoară activități de descărcare, încărcare, transbordare, primire și expediere a mărfurilor din navă, la navă către și din alte mijloace de transport. Sunt vizate porturile Constanța, Galați și Giurgiu și porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre—Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă—Midia—Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile din zonele Midia și Mangalia (parte a Portului Constanța) și care au operat și operează mărfuri de natura celor prevăzute de schemă.

    Beneficiarii de ajutor de stat vor depune proiecte individual sau în parteneriat.

    Citiți și: Studiu: Porturile Constanța și Galați ar putea juca un rol cheie în transportul transeuropean. Investițiile de modernizare necesare

    Condiții pentru obținerea banilor

    Pentru a primi finanțare în cadrul schemei, beneficiarii trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulative:

    a) să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare conform legislației în vigoare, prin care un ajutor de care au beneficiat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă, cu excepția cazului în care acestordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;
    b) să fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
    c) reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de lucru judecat;
    d) nu au fost subiectul unei judecăți de tip lucru judecat pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;
    e) reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislația națională;
    f) solicitantul va trebui să demonstreze capacitatea de implementare (tehnică și administrativă) conform grilei de selecție;
    g) solicitantul demonstrează capacitatea de asigurare a cofinanțării proiectului din surse proprii, neafectate de nicio măsură de ajutor (disponibilitate financiară bancară, scrisori de confort etc.);
    h) solicitantul este operator portuar autorizat și, în anul 2022/2023, a derulat activități de operare a mărfurilor din și spre Ucraina, în special de natura celor alimentare, bunuri esențiale. Va dovedi aceasta prin documente de transport, conform legii;
    i) solicitantul demonstrează că are activitate în domeniul operării bunurilor esențiale de natura celor afectate de criza actuală;
    j) solicitantul va demonstra necesitatea de noi capacități de procesare a mărfurilor față de cele existente;
    k) solicitantul demonstrează contribuția noilor echipamente la reducerea timpilor de așteptare din porturile vizate;
    l) solicitantul desfășoară activități în cadrul porturilor Constanța, Galați, Giurgiu și în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre—Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă—Midia—Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile din zonele Midia și Mangalia (parte a Portului Constanța);
    m) solicitantul ajutorului de stat trebuie să demonstreze că investiția duce la creșterea capacității suprastructurii și că capacitatea sporită va fi dedicată în principal fluxurilor de trafic generate de conflictul din Ucraina;
    n) solicitantul trebuie să demonstreze că este întreprindere autonomă sau să prezinte legătura cu alte întreprinderi (acționariat/sucursală etc.).

    Proiectul trebuie să poată fi implementat până cel târziu la 31.12.2025. Acordarea ajutorului se face până la 31.12.2024.  Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat pentru investițiile în suprastructura portuară în cadrul schemei este de maximum 30, până la epuizarea fondurilor alocate.

    Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant și nu va depăși funding gap-ul, dar nu mai mult de 65% din costul total fără TVA. În orice situație, valoarea ajutorului de stat nu va depăși 10.000.000 de euro per întreprindere. În situația în care solicitanții au beneficiat, pentru același proiect, de ajutor de stat în cadrul unei scheme de ajutor de stat pe Cadrul temporar de criză secțiunea 2.1, acest ajutor se va deduce din valoarea maximă a ajutorului stabilită.

    Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuție financiară la finanțarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.


    Te-ar mai putea interesa

    Prețul la floarea-soarelui a bubuit! Cererea este mare, fermierii nu vor încă să vândă Emil Turdean, fermierul care face agricultură pe model olandez. Sfecla de zahăr, o cultură de bază Primăriile vin în sprijinul fermierilor care vor să încaseze ajutorul de 1.000 lei/hectar

    Ultimele știri

    ”Regele Uleiului” a cumpărat un terminal în Portul Constanța și îl va extinde cu bani de la Guvernul României Începe Programul Tomata – Ciclul II. Anunțul făcut de ministrul Barbu direct din solar! APIA: 12.380 de crescători de animale au avansul în conturi. Situația plăților la zi!