• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Cost transport cereale 2024. Cum e mai rentabil: cu propria flotă sau cu prestări servicii?

    Roxana Dobre -

    Transportul produselor agricole din câmp – cu utilaje închiriate sau proprii? Ce variantă este mai avantajoasă pentru producătorii agricoli care se află în plin sezon de recoltat am încercat să aflăm, de la doi fermieri foarte cunoscuți, unul din zona Banatului iar celălalt din regiunea Moldovei.

    Doi fermieri de top și stategia lor pentru transportul cerealelor din câmp către fermă sau centru de achiziții. Tânărul fermier, Alexandru Degianski din Giulvăz, județul Timiș și reputatul agricultor, Vasile Balcan, fondatorul societății Marsat din Roman, județul Neamț au dezvăluit pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO cum se descurcă cu transportul cerealor în campania de recoltat 2024.

    Citiți și: Fermierul Alexander Degianski a semănat floarea-soarelui și a intrat la porumb: ”Ne adaptăm în funcție de loc”

    Campania de recoltat 2024 în ferma lui Alexander Degianski (foto: Degianski/Facebook)

    Alexander Degianski, Timiș: Fermierii trebuie să ia în calcul să încheie contractele de transport și cu patru luni înainte

    Fermierul Alexander Degianski a explicat pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO cum se organizează anual pentr transportul eficient al produselor agricole obținute în câmp.

    ”Noi avem și mijloace de transport proprii, și închiriate. Iar avantajos este să luăm producția cât mai repede din câmp, deci clar trebuie ca indiferent ca numărul de combine pe care le ai în câmp să asiguri și transportul recoltei astfel încât combinele să nu stea. Noi ne facem socotelile înainte, o estimare astel încât să acoperim eficient transportul producției. Noi știm în fiecare an cu câte utilaje lucrăm, desigur plus sau minus și în funcție de producție. Eu personal consider că merită investiția într-un mijloc de transport cereale propriu doar dacă îi dai de lucru și în afara sezonului de recoltat adică dacă ai prestrări servicii sau servicii de transport. În caz contrar, nu cred că merită investiția doar strict intern pentru fermă”, a spus fermierul.

    Alexander Degianski a împărtășit și exemplu personal privind încheierea contractelor de închiriere pentru transport astfel încât să se asigure că recoltele ajung cât mai repede în fermă. ”Ccererea fiind foarte mare în plin sezon, fermierii trebuie să ia în calcul să încheie contractele de transport și cu patru luni înainte ca să nu se trezească spre exemplu că sunt cu recolta în câmp și nu au cum o transporta. Acest lucru este valabil și pentru restul utilajelor închiriate cum ar fi combine, tractoare etc. Prețurile pe închiriere în cazul transportului de creale se calculează fie la cantitate/transport, fie la distanță sunt foarte multe variante pe care poți să te plieze”, a mai subliniat agricultorul timișean.

    Citiți și: Prețuri transport cereale. Vasile Balcan, AFF: Costurile per tonă s-au dublat

    Costul transportului de cereale aproape s-a triplat

    În ferma ing. Vasile Balcan, fondatorul companiei Marsat din județul Neamț se lucrează atât cu utilaje de transport închiriate cât și propria flotă de tiruri. Agricultorul din zona Moldovei se ocupă și de achiziție cereale, de aceea are nevoie aproape în permanență de mijloace de transport.

    ”Noi avem propriile tiruri iar acum am suplimentat atât în fermă cât și în câmp cu tractoare cu remorci de 25 de tone. Dar avem o problemă: nu mai găsim șoferi de tir pentru că i-au acaparat pe majoritatea la lucrările pentru Autostrada Moldovei. La baza hotărârii de a cumpăra sau închiria un mijloc de transport desigur că stă cantitatea pe care recoltezi anual, iar dacă folosești utilajele doar pe perioada de campanie este mai avantajos să închiriezi utilajele de transport. Noi avem și stocare și atunci avem nevoie de transport mai tot timpul anului și de aceea am investit și în mijloace de transport proprii. Atunci când cumperi trebuie să iei în calcul costul utilajului, cheltuieli de întreținere, costuri cu angajatul care îl conduce și cheltuielile în sine de transport adică combustibil, taxe utilaje etc. Din câte am văzut, doar fermele foarte mari au propria flotă de transport, în fermele mici se merge mai mult pe prestări servicii”, a spus Vasile Balcan pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO. 

    Fermierul a dat și un exemplu de calcul privind costurile de transport. ”Vă dau un exemplu din propria fermă, cu tirul pe distanța Neamț în portul Constanța mie ca fermă nu îmi convine să trimit pentru că cheltuiala este mare pentru un tir plin care se întoarce fără marfă. Și e și greu să găsești ca să fie plin la capacitatea maximă. Nu poți acoperi nici măcar motorina și atunci noi alegem cel mai avantajos transport: calea ferată. Dar și aici e o problemă pentru că acum doi ani transportam cu 50 de lei tona și acum prețul a sărit la 120 de lei pe tonă. Atunci când a crescut prețul grâului la 1,60 lei/kilogram toate serviciile s-au scumpit, de la transport, utilaje  la inputuri, servicii, dar când s-a produs scăderea la 0,80 de bani nimeni nu a coborât prețurile la nivelul de la care erau inițial. Și pe transportul auto înainte plăteam 3 lei pe kilometru iar acum a ajuns prețul la 6-10 lei pe kilometru, depinde de solicitări, adică aproape s-a triplat. Acesta este și riscul atunci când nu ai propria bază de transport, că ești nevoit să plătești cât se cere în sezon pentru a nu rămâne cu recoltele în câmp”, a mai punctat Vasile Balcan.


    Te-ar mai putea interesa

    Avans APIA 2024 – BISS 96,39 euro/ha. Lista cu cuantumurile pe hectar care intră la prima tranșă Recoltare de urgență pentru porumbul dintr-o comună Banii pentru subvenția APIA așteptată de fermieri – publicați în Monitorul Oficial!

    Ultimele știri

    Turmă de oi abandonată în fața primăriei. Fermier disperat: „Nu am ce să le dau de mâncare!” Șef DAJ: Când intră în conturile fermierilor despăgubirile de secetă Brutarii scumpesc pâinea, deși prețul grâului e la același nivel ca anul trecut