Ştiri agricole

Producătorul de carne de pasăre Agricola Internaţional se menţine pe creştere în ciuda contextului ”dificil”

Grupul de firme Agricola a înregistrat, în primele trei luni ale acestui an, o cifră de afaceri de 117,963 mil.lei, cu 5% mai mult faţă de cifra de afaceri raportată în perioada similară a anului trecut.

Agricola Internaţional SA, cea mai importantă companie a Grupului de firme Agricola, în care sunt integrate lanţul de producţie al cărnii de pasăre, reţeaua proprie de magazine şi operatorul logistic, a înregistrat în primele 3 luni o creştere a cifrei de afaceri cu 11%, ajungând în prezent la circa 79,625 mil.lei (de la 71,742 mil lei anul trecut).

Rezultatele sunt în linie cu obiectivele stabilite, pentru anul în curs, pentru companiile Grupului Agricola care şi-au fixat obiective de creştere între 5 si 15%.

Deşi debutul acestui an a fost marcat de discuţii aprinse referitoare la carne şi produsele din carne, vânzările de carne de pui au crescut 8% în volum, în primele trei luni, comparativ cu perioada similară din 2012, iar în valoare cu 24%, parţial din creşterea cu puţin peste 10 procente a preţului de vânzare în ultimul an calendaristic, dar mai ales datorită creşterii ponderii produselor tranşate (cu valoare mai mare) în mixul de produse comercializat şi din atingerea unei proporţii de 85% a produselor refrigerate vândute. Faţă de trimestrul IV al anului trecut, preţul mediu la carnea de pasăre este cu 4% mai mic.

“Creşterea preţului de vânzare la carnea de pasăre, din 2009 şi până astăzi (cu plusurile dar şi cu deflaţia de preţ mediu din 2010) cumulează 17 procente. Cu alte cuvinte, preţul mediu al cărnii de pasăre a evoluat în ultimii 4 ani în ritm cu inflaţia. În acelaşi interval, grâul s-a scumpit cu 145%, porumbul cu 132%, şrotul de soia cu 55%. În contextul în care 75% din kilogramul în viu a puiului broiler înseamnă furaj, iar 80% din costul furajului însemnă cereale şi şroturi, cred că este inutil să mai arăt cât de mare este presiunea creşterii costului kilogramului de carne de pasăre. În acelaşi timp, salariul mediu în România este 0,29% din media veniturilor din Uniunea Europeană, deci preţul la raft nu mai poate creşte. Este evidentă aşadar şi presiunea plafonării preţului la raft, din cauza puterii de cumpărare afectate a populaţiei” a declarat Grigore Horoi, preşedintele Grupului de companii Agricola.

„În acest context, ajutorul de stat pentru bunăstarea păsărilor, care, anul acesta, se plăteşte din fonduri UE, scade în termeni reali la 56% din ajutorul acordat aviculturii anul trecut şi practic nu poate acoperi creşterile de preţ din amonte. Iar avicultura este o industrie în care marja medie este de doar 1,2 – 2%. Cifrele de mai sus sunt suficiente să înţeleagă oricine cât de încordată este situaţia acestei industrii care plăteşte anual aproape 600 milioane lei taxe la stat, are aproape 30.000 de angajaţi direcţi, de care depind alţi 126.000 de angajaţi din industrii conexe. Prin urmare, este normal să să fim cel puţin nedumeriţi când auzim aprecieri că românii ar mânca mai scump decât în Germania, de exemplu. Adevărat, sparanghelul e mai scump în România, dar carnea de pasăre şi produsele din carne se vând la preţuri cu 30% – 65% mai mici decât în ţările UE, în condiţiile în care România are TVA de 24%, iar ţările ale căror preţuri le comparăm au TVA cuprinsă între 5 si 15%”, concluzionează Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău.

Vânzările la categoria salamuri crude uscate realizate de Salbac, companie din cadrul Grupul Agricola Bacău, au crescut în primul trimestru cu 16% faţă de aceeaşi perioadă din 2012. În continuare, grupa salamurilor crud-uscate performează, în vreme ce grupa salamurilor fiert-afumate înregistrează o uşoară scădere a volumelor, în trendul pieţei. Per ansamblu, compania Salbac are o creştere a cifrei de afaceri de 14% faţă de anul trecut.

La categoria semipreparate şi produse de tip ready-meal, obţinute la fabrica Europrod, în primul trimestru s-a înregistrat o scădere cu 15 procente a volumelor vândute, şi o diminuare ceva mai mică a cifrei de afaceri. „La această categorie de produse vorbim, de asemenea, de o contractare a pieţei – cu siguranţă influenţată direct de puterea de cumpărare. Sunt, în definitiv, nişte produse de nişă, iar eu cred că una din soluţiile de revenire va veni din creşterea exporturilor. Oricum, colegii de la Europrod au înregistrat un rezultat bun în martie şi aprilie, când au comercializat 80 de tone de produse de post, dublu faţă de anul trecut”, precizează preşedintele Agricola Bacău.

Și la categoria ouă pentru consum, produse la Avicola Lumina Constanţa, s-a înregistrat o diminuare de 10% a vânzărilor faţă de primul trimestru al anului precedent, principalul motiv fiind o supraproducţie în ţările vestice care a condus la o scădere dramatică a preţului pe întreaga piaţă a Uniunii Euro pene.
Agricola este unul dintre cei mai mari producători de carne de pui din România şi principalul exportator din această categorie, care în septembrie 2012 împlineşte 20 de ani de la înfiinţare.

În 2011, Agricola deţine 15% din piaţa cărnii de pui, este lider cu 19% din piaţa de semipreparate şi produse de tip ready-meal, iar Salamul de Sibiu Agricola este lider în total segment Salam de Sibiu comercializat în România cu 54,6% cotă de piaţă în valoare (Nielsen, septembrie – octombrie 2012).


Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru telefoane Android și iPhone!


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!