PRIMUL ROMÂN care vinde CEAPĂ BIO ÎN SUPERMARKET: ”Este o CULTURĂ RELATIV UȘOARĂ!”
agrointeligenta.ro -Cultura cepei verzi a devenit o oportunitate pentru un fermier român ”specializat” în agricultura ecologică. Ceapa verde bio – simplu de cultivat, după cum spune producătorul, a reușit să intre, în premieră, și în marile magazine. Agrointeligența – www.agrointel.ro a vorbit cu legumicultorul și vă prezintă povestea cepei gata curățate, vândută la pungă ”cu găurele” (specialiștii o numesc pungă microperforată) într-o cunoscută rețea de supermarketuri.
Inginerul agronom ialomițean Constantin Ioniță ne-a atras pentru prima dată atenția pe piața legumelor ecologice în vara anului trecut, atunci când a avut primul stand de astfel de produse din Piața Obor din Capitală și despre care Agrointeligența-www.agrointel.ro a scris AICI. Acum, ferma sa BioValley din Valea Măcrișului este autoare a unei noi premieri pe piață: primul producător român care a ajuns să vândă ceapă verde bio într-o rețea de supermarketuri.
Citiți și:
AFACEREA CU LEGUME. Povestea inginerului Constantin Ioniță care a început să producă bio
Ceapa verde ecologică de la BioValley poate fi găsită, în momentul de față, iarna și primăvara în supermarketurile Lidl. Constantin Ioniță a văzut o oportunitate în perioada de iarnă-primăvară, în care majoritatea legumelor nu pot fi cultivate.
”Am considerat că solariile rămân goale peste iarnă. Am reușit să achiziționez ceapă netratată din soiul Stuttgart, de tip mare de la Stațiunea Cercetări Buzău (n.r – Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură Buzău) și de tip arpagic de la Unisem. Am plantat în primăvară în solarii; am mers pe principiul că solariile erau goale și este păcat să nu fac primii bani până scot celelalte culturi. Ca să am o eșalonare, am pus opt solarii cu ceapă mare și cinci cu arpagic. Este o cultură de iarnă-primăvară”, a declarat pentru Agrointeligența- www.agrointel.ro Constatin Ioniță, fermierul care livrează ceapă verde bio în supermarketuri.
Oportunitatea culturii cepei de iarnă-primăvară
”Nu știu de ce nu s-a făcut până acum, este o cultură relativ ușoară”, punctează inginerul agronom ialomițean. Potrivit acestuia, cultivarea cepei verzi nu implică dificultăți majore, însă este mai puțin rentabilă financiar atunci când există posibilitatea cultivării unor legume mai profitabile, precum tomatele.
”Un singur ciclu de producție am; acum mai am contract cu Lidl pentru perioada de iarnă, noiembrie-decembrie. Este o cultură de iarnă-primăvară, să zic așa. Eu cred că ar fi necesar și pe vară, însă nu este o cultură atât de rentabilă încât să merite să pui ceapă în loc de tomate sau vinete, de exemplu. Din moment ce ies tomatele, castraveții ș.a.m.d, ceapa verde trece în planul secund și nu se riscă nimeni cu ea. Aș prefera ceapa față de altele, însă trebuie făcut un calcul: se merită să pun ceapa în locul unei alte culturi? Este vorba de rentabilitate; nu am avut cu ce să compar în perioada asta deoarece a fost singura cultură, poate salata, dar acolo e puțin mai complicat”, susține inginerul.
Folosește doar apă pentru ceapa verde bio
Avantajul cultivării cepei verzi constă în realizarea unui profit într-o perioadă „seacă” în mod normal pentru cultivatori la un cost relativ scăzut de producție, deoarece poate fi cultivată fără îngrășământ și este rezistentă elementelor dăunătoare. Pentru consumator, avantajul rezidă în garantarea unui produs nealterat de agenți chimici utilizați în agricultura convențională.
”La ceapă nu am folosit îngrășământ; doar apă. Am scăpat-o de buruieni și atât. Ceapa prin natura ei este rezistentă, ca și usturoiul. Are o rezistență genetică la dăunători și la boli”, ne-a spus inginerul Ioniță.
Cum a ajuns ceapa verde BioValley pe rafturile Lidl
Despre cum a ajuns să fie primul producător român care vinde ceapă verde ecologică într-un supermarket, Constantin Ioniță a declarat că sugestia a venit din partea Lidl, retailer cu care BioValley avea deja contracte pentru o gamă largă de legume obținute în cultură ecologică. Restul a fost doar o problemă de stabilire a oportunității; profitul nu este unul exceptional, însă per total este un plus având în vedere că nu afectează ritmul de producție al legumelor mai profitabile, oferă o opțiune constantă de ceapă verde primăvara și iarna cumpărătorilor de legume bio și, cel mai important, asigură prezența produselor BioValley în magazine pe o perioadă în care produsele principale nu pot fi recoltate.
Din totalul celor 16 hectare ale fermei BioValley, fermierul folosește aproximativ o jumătate de hectar, împărțit în 13 solarii, pentru cultura de ceapă verde. Aceasta este vândută către Lidl direct ambalată în pungi de 100 de grame, iar costul scăzut de producție permite și vânzarea acestora la un preț accesibil pentru consumatori.
”Ceapa o vând pe legături la supermarket; în jur de cinci fire pe pungă. Condiția este să facă 100g/pungă. Am negociat un preț rezonabil care să-mi permită mie să fac un profit și lor să vândă. Adaosul comercial nu este mare, este de bun-simț și cu gândul la consumator. Dacă ceream un preț mai mare, nu ar fi mers, piața decide și prețul”, a declarat Ioniță.
Ioniță a adăugat că nu are un contract de exclusivitate cu Lidl, și în cazul unui surplus de producție care nu poate fi preluat de lanțul german este deschis către colaborări cu alți retaileri.
Linia de ambalare proprie – investiție mică, dar necesară
La cerința retailerului, BioValley vinde produsele direct ambalate, motiv pentru care fermierul Ioniță a investit într-o linie de ambalare care să producă ambalaje speciale pentru produsele bio; în speță, ceapa verde de la ferma sa este vândută într-un ambalaj cu microperforații, pentru a lăsa produsul să respire.
Deși la prima vedere este un cost în plus, fermierul ialomițean a declarat pentru Agrointeligența – www.agrointel.ro că aceasta nu presupune un efort financiar foarte mare. Deținerea unei linii de ambalare proprii este atractivă pentru marii retaileri, nu necesită personal foarte calificat și are avantajul general de a crea locuri de muncă pe plan local.
”Dau produsul direct ambalat către Lidl. Am o linie de ambalare cu două mașini manuale. Nu e o investiție foarte mare, în jur de 4.000-5.000 de euro. Dacă punem la socoteală și spațiul folosit, totalul se duce cam pe la 10.000 de euro. Avem șase angajați de obicei, precum și vreo 25 de zilieri, din Valea Măcrișului și comuna învecinată, Grindu”, ne-a spus fermierul.
Vânzarea legumelor bio în Piața Obor, un experiment prea exotic
Din păcate pentru consumatorii legumelor bio din București, experimentul standului de la Piața Obor a fost un eșec financiar pentru Constantin Ioniță, văzându-se nevoit să îl abandoneze după doar câteva luni. Fermierul a remarcat, însă, un câștig la capitolul publicitate pentru BioValley.
”Nu a fost rentabil. Toată lumea mi-a zis că ar fi fost mai bine să aleg Piața Domenii (n.r. – din București), pentru că acolo ar fi cumpărători mai potenți financiar. A fost o încercare, care s-a lăsat cu niște pierderi din punct de vedere financiar. Singurul câștig a fost la nivel de publicitate și faptul că oamenii au auzit de ferma noastră. Însă piața nu era pregătită pentru produse bio”, spune Ioniță.
În încheiere, Constantin Ioniță a oferit și niște sfaturi pentru fermierii la început de drum care doresc să intre pe piața legumelor bio.
”Ca să vândă la un supermarket trebuie fie o suprafață mare de cultivat, fie să se asocieze. Nimeni n-o să te bage în seamă cu 1.000 de metri pătrați în cultură ecologică. Îți trebuie o suprafață rezonabilă pentru a putea cultiva două, trei, cinci produse; trebuie să ai o continuitate. Eu am 16 hectare și am încercat să mă asociez cu alte ferme, însă din păcate nu s-a putut. În momentul în care te asociezi devii o forță; dar la noi nu prea merg asocierile”, susține fermierul.