Hipermarketurile au ajuns să-i caute ele pe micii producători: „Nu facem faţă cererii”

Câţiva mici producători locali de alimente au reuşit să dărâme „Marele Zid” al comerţului alimentar – de la târgurile în aer liber la sfârşit de săptămână la rafturile reţelelor de hipermarketuri.

Chiar dacă au afaceri mici, şi-au găsit făcut loc în magazine, acoperind, în general, nişe de piaţă. Sunt apreciaţi, însă, pentru reţetele tradiţionale şi modul de fabricare a alimentelor, de cele mai multe ori manual. În plus, materia primă provine în general din reusrse proprii.

Fie că este vorba de zacuscă, dulceaţă de trandafiri, pâine pe vatră, brânzeturi sau cârnaţi, produsele tradiţionale au deja reţeaua lor de clienţi, mai ales că în ultima vreme românii nu se mai inghesuie după produse foarte mai ieftine, ci vor mărfuri de calitate, chiar dacă dau un ban în plus. Aceasta nu înseamnă însă că au renunţat de tot la târgurile în aer liber de la sfârşit de săptămână, unde s-au făcut cunoscuţi. Nici nu-i mai deranjează că stau de vorbă cinci minute să vândă un produs. Pentru ei, este important să fie prezenţi peste tot. Nu este uşor, dar odată intraţi nu pot să producă atât cât pot vinde.

Agrointel a prezentat săptămâna aceasta povestea Nicoletei şi a lui Dan Florea, care cresc trandafiri pe doar 2000 de metri şi îi fac dulceaţă. Familia Florea a muncit enorm şi a trecut peste nenumărate piedici până a reuşit să pună afacerea pe picioare, însă acum se poate lăuda cu o productivitate incredibilă raportat la suprafaţa lucrată. “Cel mai greu a fost să ne promovăm pe piaţă, mai ales în primul an. După ce am devenit cunoscuţi, am ajuns să ne caute supermarketurile şi străinii. Nici n-avem producţie să satisfacem cererea”, spune fosta educatoare, care acum vinde dulceaţă de trandafiri hipermarketului Auchan. Familia Florea nu este singurul exemplu.

Un producător de brânzeturi şi specialităţi din carne tradiţionale din Galaţi a reuşit să intre în reţeaua Metro, ba chiar să-şi deschidă un magazin propriu într-un mall, la AFI Cotroceni. S-a luptat însă mult până să ajungă aici şi să obţină „credibilitate”, după cum spune Marius Vereşi, proprietarul Zimbria, o afacere de familie pusă pe picioare alături de soţie. Produsele sunt realizate manual, materia primă fiind furnizată de ferma proprie cu un efectiv de 400 de vaci şi 4.200 de ovine şi caprine. Pentru carnea de porc, soţii Verdeşi apelează la un crescător din zonă. Pe piaţă s-au făcut cunoscuţi, mai ales după ce au participat la multe târguri din ţară, dar şi din străinătate.

„Cei de la Metro ne-au văzut şi ne-au propus să intrăm în magazin, pentru că au clienţi care solicită produse tradiţionale. Acum suntem prezenţi în doar două magazine ale reţelei din Bucureşti, deoarece nu putem produce mai mult”, spune Vereşi.

Acesta a reuşit să deschidă şi un magazin în AFI Cotroceni sub brandul Zimbria, unde pot fi găsite produsele proprii, dar şi ale altor membri din Asociaţia Producătorilor de produse tradiţionale din Covurlui pe care îi reprezintă.

Cel mai bine reprezentat produs românesc pe rafturile hipermarketurilor este mierea şi nu doar acum, ci de mai mulţi ani, în condiţiile în care România este unul dintre cei mai importanţi producători din UE. Doar 10% din mierea care se consumă la intern vine din import, consumul fiind acoperit apropae în totalitate de producţia locală. Chiar şi aşa, producătorii locali se plâng că vând mai mult la export la “butoaie” şi că îi costă foarte mult să facă analizele în străinătate, spune Ion Fetea preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România. Circa 80% din producţia locală de miere merge la export.

5 Comentarii la Hipermarketurile au ajuns să-i caute ele pe micii producători: „Nu facem faţă cererii”

  1. ThinkAgainRO Descrii perfect situatia din interior, asa se explica pe intelesul tuturor de ce nu avem produse romanesti in supermarketuri!!! Spagile importatorilor de legume/fructe conduc piata agroalimentara din Romania. Si nimeni nu face nimic, nici o institutie a statului…. poate ca acele spagi ajung si pe la partidele politice!
    Spagile si coruptia= cancerul care distruge Romania!

  2. Citesc cu plăcere articolele agrointel dar consider că în acest caz aţi exagerat! Directorii departamentelor de achiziţie (vărul meu este un astfel de director) primesc şpăgi generoase de la companii care importă legume subvenţionate din Grecia şi TURCIA (e un exemplu) pentru a încheia contracte cu ei.
    Faptul că sunt 2 producători de care nimeni nu va auzi vreodată nimic în hypermarket este mai mult PR!
    Dacă consumatorul din ROMÂNIA din mediul urban vrea produse tradiţionale are la 10 km de el posibilitatea să le cumpere! Dar deocamdată NU SE MIȘCĂ NIMIC ÎN ACEASTĂ DIRECȚIE FIINDCĂ NICI STATUL ROMÂN NICI CETĂȚEANUL CONSUMATOR NU VOR DEZVOLTAREA AGRICULTURII ROMÂNEȘTI!

    • Aveti mare, mare dreptate! Zimbria au preturi exorbitante, nu e mic producator si probabil ca asa poate sustine spagile de care aminteste think again ro. Eu produc legume si am incercat sa intru la gusturi romanesti. Achizitorul m-a refuzat elegant desi as fi putut sa ma aliniez fara probleme la pretinsele rigori ale companiei. In aceeasi perioada, am cunoscut un producator care le furnizeaza marfa si care este dispus sa imi preia productia in orice moment pentru a onora comenzile hypermarket-ului. Asta in conditiile in care nu are nevoie de analize de sol si alte asemenea si nici nu ciltivam aceiasi hibrizi de legume. Compania o avea intentii laudabile dar adevarul e ca, la noi, oamenii strica tot. Si, la cum sunt cei pe care ii alegem si care ne conduc, la cum se politizeaza tot si la cum domina soaga si nepotismul, nici nu e de mirare ca toate merg prost, inclusiv in agricultura.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*