• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • UPDATE. Proprietarul celui mai mare combinat de îngrășăminte din Ungaria – noi declarații despre sistarea producției

    Angelica Lefter -

    Un mare combinat de îngrășăminte s-a închis după mai bine de 93 de ani de activitate. Decizia de sistare a producției de fertilizanți în cea mai mare fabrică de profil din Ungaria vine pe fondul costurilor foarte mari impuse industriei. În prezent, activitatea fabricii este suspendată din 6 noiembrie, fiind neclar dacă și când aceasta va fi reluată întrucât Bige László, proprietarul combinatului Nitrogénművek a revenit asupra declarațiilor făcute inițial cu privire la închiderea definitivă a unității.

    UPDATE: După anunțul făcut marți, 14 noiembrie, de către Bige László, proprietarul combiantului Nitrogénművek, antreprenorul a revenit și a făcut noi declarații arătând că nu va renunța la producția de fertilizanți și că va face tot posibilul pentru care cei circa 1.000 de angajați implicați în producție și vânzare să nu fie concediați.

    ”În opinia avocaților noștri, sistemul de impozitare impus de UE în comercializarea emisiilor de dioxid de carbon este ilegală. Pentru a demonstra acest lucru, vom apela la toate instrumentele legale. (…) Vom folosi orice cale oferită de lege pentru a ne demonstra adevărul. Suntem convinși că decretul guvernamental în cauză încalcă sarcina publică proporțională și dreptul de proprietate, întrucât taxa este disproporționată (…), și încalcă principiul interzicerii legislației cu efect retroactiv. În plus, încalcă și principiile și obiectivele Directivei Uniunii Europene 2003/87 CE”, a declarat Bige.

    Întrebat dacă fabrica mai poate produce până când se clarifică situația pe cale legală, omul de a afaceri a răspuns: „Nu intenționez să-i concediez pe cei aproape o mie de oameni care au lucrat aici și și-au petrecut viața aici, dar nu știm când vom putea reporni producția și în ce conditii. Vom face tot ce ne stă în putință pentru a relua producția de îngrășăminte și până atunci nu ne vom dezamăgi oamenii, altfel nu vom mai putea începe niciodată (producția din nou – n.r.)”.

    Cea mai mare fabrică de îngrășăminte din Ungaria, cu o activitate de 93 de ani și cotă de piață de 60% în această țară, este în pericol. Singura companie de producție de îngrășăminte din Ungaria, Nitrogénművek, a încheiat producția, a declarat președintele și CEO-ul Bige László, proprietarul companiei, pe data de 14 noiembrie.

    CEO-ul Nitrogénművek, Bige László a explicat că decretul publicat în iulie prin care se impune o povară fiscală pentru alocarea și vânzarea cotelor de dioxid de carbon a creat un mediu economic în care este imposibil să se impună costuri suplimentare în prețuri, potrivit Agrárszektor.

    Citește și: O fabrică de îngrășăminte din Bulgaria și-a sistat producția

    CEO-ul Nitrogénművek, Bige László (foto: agrarszektor.hu)

    Activitatea de producție de la Nitrogénművek a fost sistată pe 6 noiembrie, când s-a anunțat că ”pauza” va dura doar o lună. Ulterior, proprietarul Bige László a anunțat oficial că nu există planuri de repornire a producției.

    Proprietarul combinatului de îngrășăminte a transmis ministrului Agriculturii din Ungaria, Nagy István și ministrului Energiei, Lantos Csaba, o scrisoare datată la începutul lunii septembrie pentru a atrage atenția asupra situației.

    ”În ciuda informațiilor anterioare, Nitrogénművek nu și-a sistat activitatea doar timp de o lună, ci pe o perioadă nedeterminată de timp. Mai mult, din cauza deteriorării drastice a mediului de afaceri, compania nu are de gând să repornească, își va încheia activitățile de producție după 93 de ani, a spus proprietarul companiei, László Bige pentru Agrárszektor .

    Potrivit singurei firme de producție autohtone de îngrășăminte, distribuirea gratuită a cotei de dioxid de carbon, precum și taxa impusă și după vânzarea acesteia, face imposibilă producția, întrucât rezultă o creștere a costurilor care nu se poate reflecta în prețuri.

    Citește și: Sfatul unui producător de îngrășăminte pentru fermieri

    Guvernul maghiar a introdus o taxă specială pentru marii poluatori

    Combinatul de îngrășăminte a fost introdus în categoria marilor poluatori și anul acesta a primit o lovitură cumplită din partea Guvernului de la Budapesta care a introdus o taxă specială pentru emisiile de dioxid de carbon, majorând impozitarea acestora cu 40-50%. În urma acestei decizii guvernamentale, producătorul de îngrășăminte a făcut public faptul că s-a ajuns la un cost de producție foarte ridicat ce face ca fertilizanții maghiari să nu mai fie competitivi pe piața locală și regională.

    ”Oprirea imediată este esențială pentru că astăzi, pentru fiecare tonă de îngrășământ pe care o producem, se generează o pierdere de 40 de euro. (…) Introducerea retroactivă a taxei de 40 de euro (pe tona de îngrășământ – n.r.) de la 1 ianuarie 2023 și anunțarea acesteia la 17 iulie 2023 a provocat o pierdere de -16.504.720 de euro. Am fi putut opri producția încă de la 1 ianuarie 2023, dacă am fi știut de decret”, a spus proprietarul combinatului.

    În urma închiderii fabricii, 465 de salariați ar urma să fie disponibilizați, iar alte 500 de salariați din cadrul grupului și-ar pierde și ei locurile de muncă.

    Odată cu sistarea activității la combinatul Nitrogénművek, Ungaria rămâne fără producție națională de fertilizanți, iar agricultura maghiară va fi nevoită să depindă integral de importuri.


    Te-ar mai putea interesa

    O familie de fermieri și-a găsit culturile din solar arse cu erbicid Mușuroirea tomatelor. Când și cum se face Vremea se schimbă radical. Meteorologii anunță temperaturi scăzute, dar și vijelii și căderi de grindină

    Ultimele știri

    Fusilade Forte, de la Nufarm, a distrus buruienile din solele de floarea-soarelui lucrate de Biță Răcman Avertismentul unui șef APIA: Fermierii care rămân fără subvenții în acest an! Anchetat de fraudă după ce a câștigat licitația pentru a cumpăra un port la Dunăre