Mesaj din industria cărnii – ce se întâmplă cu prețul cărnii de porc de Sărbători
Angelica Lefter -Mesaj din industria cărnii – ce se întâmplă cu prețul cărnii de porc de Sărbători. Românii vor avea mai multă carne de porc autohton pe masă decât anul trecut, datorită faptului că producția de porcine în România a crescut semnificativ. Cu toate acestea, pe piața națională, în continuare aprovizionarea cu carne de porc din producție autohtonă, se face cu greu.
Industria cărnii de porc din România se confruntă în continuare cu probleme diverse, de la creșterea prețurilor de producție, la lipsa forței de muncă. Cu toate acestea, reprezentanții acestui sector spun că vor să aducă pe masa de Crăciun a românilor, carne de porc autohtonă, la prețuri normale.
Citiți și: Carnea de porc se scumpește. Prețuri pe kilogram în piețe
Industria de procesare a cărnii se pregăteşte în această perioadă pentru a oferi românilor la ”preţuri normale” toată gama de produse cu care s-au obişnuit de-a lungul anilor de Sărbători, a declarat, directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii (ARC), Dana Tănase, pentru Agerpres.ro.
”În momentul de faţă, ne pregătim pentru Sărbători, pentru Crăciun, şi încercăm să punem pe masa consumatorului toată gama de produse cu care acesta s-a obişnuit de-a lungul anilor. Fără doar şi poate vor fi la preţuri normale, nu se anticipează creşteri semnificative, aşa cum apare în spaţiul public. În continuare există probleme cu aprovizionarea cu carne de porc de pe piaţa naţională, nu este un secret pentru nimeni, dar trebuie spus că pentru primul semestru al anului, comparativ cu anul 2023, s-a înregistrat o creştere a producţiei de carne de porc cu 15% şi asta ne bucură. E un semn bun, e un semn conform căruia fermele au început să repopuleze şi sperăm că se vor diminua treptat, treptat, efectele pestei porcine africane”, a precizat Dana Tănase.
În anul 2025 se anunţă multe provocări pentru industrie, mai ales că se vorbeşte despre creşterea salariului minim pe economie, ridicarea plafonării preţurilor la energie şi probabil introducerea de noi taxe.
”Despre provocările din 2025? În primul rând, ne gândim la creşterea salariului minim pe economie, creştere care antrenează o majorare de salariu în avalanşă, pentru că nu poţi să măreşti doar celui care este pe salariul minim, pentru că vin ceilalţi şi întreabă: ”eu ce fac, mie nu-mi măreşti salariul?” şi atunci companiile trebuie să facă mărirea pe tot lanţul. Pe de altă parte, vor fi preţurile la energie electrică, care reprezintă încă un mare mister din aprilie încolo şi pe urmă mai trebuie să vedem dacă vor fi şi alte taxe. Sunt unele companii mari care şi-au făcut o simulare ce s-ar întâmpla dacă s-ar reduce toate facilităţile fiscale şi la peste 2.000 de angajaţi, impactul financiar este de peste 5 milioane de euro”, a avertizat reprezentantul ARC.
Citiți și: Micul fermier care vinde porcul de Crăciun în viu cu 52 de lei kilogramul!
Românii se apropie de media europeană la consumul de produse din carne de porc
În ceea ce priveşte consumul mediu de produse din carne, românii sunt aproape de media UE, unde se înregistrează o scădere pe fondul promovării produselor vegane.
”În prezent, în România, consumul mediu de produse din carne, respectiv de mezeluri, este în jur de 14 kg/an/locuitor. Se menţine faţă de anul trecut, poate puţin chiar a crescut, dar sunt anumite perioade. Noi primim datele de la INS pe trimestre şi observăm că este o creştere mai mare la sfârşitul anului, după care în primul trimestru, ianuarie-februarie sunt cam luni moarte. Media consumului de mezeluri în UE este de 15 kg/an. Sigur că sunt unele ţări cu consum în scădere, cum este de exemplu Belgia, unde se face propagandă pentru produsele vegane şi vegetariene şi atunci în şcoli nu se mai furnizează sandwich-uri cu produse din carne. Practic, în toată Uniunea Europeană există o oarecare o scădere din această cauză”, a adăugat directorul executiv al ARC, Dana Tănase.
Asociaţia Română a Cărnii este organizaţia profesională care reprezintă interesele industriei de prelucrare a cărnii, care s-a format în 1999, având ca membri 52 societăţi comerciale care realizează peste 60% din producţia naţională de mezeluri.