Afacere agricolă pe un hectar. Ce produs din lavandă se vinde cel mai bine în România
agrointeligenta.ro -Afacere pe un hectar de teren agricol: care este cel mai bine vândut produs al unei plantații de lavandă din județul Ialomița, un business în care producția de flori este integrată până la faza de valorificare directă la târguri sau evenimente speciale.
Cultivarea lavandei rămâne soluția pentru a dezvolta o afacere în agricultură chiar și pe suprafețe mici, de numai un hectar. Dacă până acum am dedicat numeroase articole tehnologiei de cultură a lavandei, acum a venit timpul să vorbim mai mult și despre valorificarea ei. Un exemplu de afacere cu lavandă care ”merge” este cea a familiei Manolache din localitatea Scânteia, județul Ialomița.
Lavandă Ialomița este afacerea pornită în 2015 de soții Manolache. Au început cu un hectar de cultură de lavandă, iar acum se pregătesc să mai planteze butași pe încă un hectar și jumătate. Sunt mulțumiți de vânzări, mai ales că nu ratează nici un eveniment important care le poate oferi ocazia câștigării de noi clienți. Așa se face că, la Târgul dedicat ”Zilei Naționale a Produselor Tradiționale” din Parcul Herăstrău, în București, am putut discuta despre business-ul bazat pe lavandă chiar cu Elena Manolache, partea ”feminină” a afacerii.
”Este o cultură rentabilă atât timp cât muncești și te lupți”, spune Elena Manolache, explicând că în acest moment au ales să proceseze lavanda pe cont propriu, apelând însă la o distilerie pentru a produce uleiul de lavandă. După procesul de distilare se obține și apa florală, în timp ce apa de colonie și tinctura de lavandă sunt produse direct de soții Manolache.
Săculeții cu lavandă sunt însă vedetele vânzărilor. Este o consecință poate a faptului că majoritatea românilor încă știu prea puține lucruri despre beneficiile lavandei, însă cunosc puterea aromei ei care alungă moliile.
”Toată lumea știe că lavanda este împotriva moliilor, dar nu este numai împotriva moliilor! Este o plantă medicinală care se folosește împotriva stresului, împotriva insomniei, în cosmetică, parfumerie, are o gamă foarte mare de utilizare. Se folosește și în produsele farmaceutice, depinde de ce fel de soi are fiecare. Spre exemplu noi avem o lavandă cu utilizare uz extern, noi folosim soiul Lavandin. Am optat până acum doar pentru acest soi, dar poate că în perioada următoare ne vom extinde și cu altele”, explică Elena Manolache pentru Agrointeligența – www.agrointel.ro.
Prețul săculeților cu lavandă de Ialomița este și el unul atractiv: trei săculeți la 10 lei este oferta cu care soții Manolache sunt prezenți la târgurile din Capitală și nu numai.
”După săculeții cu lavandă, lumea este receptivă la toate produsele noastre: și uleiul se vinde foarte bine, este un ulei pur, noi tot ce scoatem din distilerie îl îmbuteliem și așa îl vindem, nu are nici un fel de aditivi sau sintetic. Noi ne respectăm clienții și vrem ca ei să cumpere doar produse de calitate”, spune cultivatoarea de lavandă.
Săpunul de lavandă este, de asemenea, produs direct de către soții Manolache. Procesul este cel tradițional, ialomițenii alegând să meargă pe simplitate în tot ce înseamnă valorificarea lavadei. Adică fără ”adăugiri”. ”Săpunul de lavandă noi îl facem. Este cel mai simplu săpun de lavandă pentru că simplitatea este cea mai indicată. Decât să ne complicăm mai bine să fie simplu și natural. săpunul conține ulei de măsline, lapte de capră, apă florală de lavandă, ulei esențial și floare de lavandă. Este un săpun care calmează pielea, este antibacterian, antiseptic, este foarte bun pentru înlăturarea bacteriilor. Când ne spălăm pe mâini cu săpunul de lavandă știm că avem mâinile curate”, explică Elena Manolache.
Tot simplitatea caracterizează și tehnologica de cultură a lavandei din județul Ialomița. Înainte de plantarea butașilor s-a arat toamna, s-a discuit și apoi s-a venit cu un combitator. ”Nu irigăm cultura, pentru că lavanda nu iubește apa, iubește seceta, căldura. Lavanda este o plantă perenă și poate să îți dea rod 15-20 de ani în funcție de modul în care o îngrijești. Ea se poate recolta de două ori pe an. Prima recoltare se face în vară, la sfârșitul lui iunie-începutul lui iulie, și atunci este producția mai mare, în rest toamna este nesemnificativă producția”, ne spune Elena Manolache.
Cu o afacere care a crescut rapid în numai doi ani, soții Manolache au planuri promițătoare. În afară de extinderea plantației, se vor concentra pe procesare. ”Acum distilăm la o fabrică din zonă, dar la primăvară, eu și soțul meu vrem să ne facem propria distilerie. Pe partea de îmbuteliere, rămânem la procesul manual, avem deja o încăpere special amenajată unde îmbuteliem singuri tot ce producem”.
Ca o concluzie, afacerea soților Manolache confirmă mai multe chestiuni despre deja am scris în legătură cu lavanda. ”Aurul mov” rămâne o cultură profitabilă pe suprafețe mici, una dintre puținele culturi care pot aduce profit de pe un hectar, chiar mai puțin. O altă chestiune pe care o susținem este că pentru un mic producător, a produce eficient și de calitate nu este suficient. Este nevoie de o strategie de vânzări. Iar în cazul lavandei, procesarea este cheia. Și, interesant, din numeroasele produse pe bază de lavandă, cele mai apreciate rămân cele mai simple. Începând cu săculeții cu flori uscate de lavandă…
Citiți și:
Secretele cultivării lavandei: Ce trebuie să știi înainte să începi o afacere cu ”aurul mov” din agricultură
Vrei să cultivi lavandă? Uite care sunt cele mai profitabile soiuri de lavandă
Apa de lavandă – produsul secundar cu care cultivatorii își pot crește profiturile
Povestea primului cultivator de lavandă din județul Cluj: Nu vine nimeni la poartă să-ți cumpere recolta. Te descurci cum poți!
Doi clujeni și-au construit o distilerie mobilă pentru ulei de lavandă. Acum o închiriază altor fermieri cu 450-650 de lei pe zi
Mașina de recoltat lavandă ”made in Romania” are un preț accesibil și deja multe comenzi
Afacerea cu lavandă. Cum reușește Ioan Iakob să facă profit de pe un hectar cultivat cu ”aurul mov”
CULTURA DE LAVANDĂ: între înființarea plantației și PROCESAREA PRODUCȚIEI!