Victorie AFF și Agrointeligența! Micii fermieri nu mai riscă închisoarea pentru utilizarea produselor fitosanitare
agrointeligenta.ro -Micii fermieri nu mai riscă închisoarea pentru utilizarea produselor de protecție a plantelor, iar în fitofarmacii se vor putea comercializa în continuare produsele de care fermierii au nevoie, indiferent de volumul ambalajelor. În urma implicării Agrointeligența și Asociației Forța Fermierilor, proiectul de ordonanță de urgență pentru comercializarea și utilizarea produselor fitosanitare a fost modificat.
Pe data de 23 noiembrie 2022, Agrointeligența – AGROINTEL.RO a prezentat prevederile unui proiect de act normativ pus în dezbatere de către MADR. Proiectul de OUG prevedea pedeapsa cu închisoare de la 1 la 5 ani și amenzi de până la 15.000 de lei pentru fermierii care folosesc, fără autorizație, produse fitosanitare pentru uz profesional. O serie de alte prevederi din proiect erau de asemenea periculoase și au fost semnalate public.
În urma materialului publicat de noi, problema de devenit una națională și nu a mai putut fi ignorat la nivelul Ministerului Agriculturii. Mai mult, două organizații de fermieri – Federația Națională PRO AGRO și Asociația Forța Fermierilor, au solicitat retragerea proiectului de act normativ și demararea unor consultări transparente cu toate organizațiile de fermieri. În urma acestui apel au fost organizate două ședințe de lucru pe marginea noului act normativ, iar organizațiile participante au putut transmite și în scris propunerile pe marginea textului propus de MADR.
În data de 14 decembrie 2022, Asociația Forța Fermierilor a transmis Ministerului Agriculturii propunerile pentru corectarea și completarea proiectului de OUG. Toate propunerile AFF au fost acceptate și se vor regăsi în forma finală a actului normativ, potrivit unui proiect revizuit ce a fost transmis organizației, pe e-mail, de către Ministerul Agriculturii.
Iată propunerile AFF și cum se regăsesc ele în forma revizuită a proiectului:
SOLICITARE AFF: ”Propunem eliminarea din cadrul proiectului a formulării ”produse fitosanitare de uz profesional” și înlocuirea acestei sintagme cu ”produse fitosanitare cu regim special”. Considerăm că în acest fel cadrul legislativ va servi în mod corect, obiectiv, interesului de a proteja sănătatea utilizatorilor de produse de protecție a plantelor care sunt vizate de un regim special pentru comercializare, distribuție, achiziție, depozitare și aplicare”.
REZULTAT OBȚINUT: În urma adresei AFF, sintagma de ”produse fitosanitare de uz profesional” a fost înlocuită cu sintagma ”produse de protecție a plantelor cu toxicitate acută din categoria 1, 2 și 3 care conțin pictograma GHS 06”. Astfel, acum este clar că numai utilizarea acestor produse periculoase reprezintă o faptă pasibilă de pedeapsa cu închisoarea.
SOLICITARE AFF: ”Solicităm eliminarea articolului 34 din cadrul proiectului de act normativ, cu referire la interzicerea comercializării în fitofarmacii a produselor fitosanitare ce depășesc cantitatea de 1 litru sau 1 kilogram. În niciun moment din cadrul dezbaterilor nu a fost oferită o motivare obiectivă pentru restricționarea comercializării în fitofarmacii a produselor ambalate în cantități de peste 1 litru sau 1 kilogram. Menționăm că această prevedere contravine legislației privind concurența, limitează și blochează activitatea unor producători agricoli – persoane fizice și juridice – în zone în care distribuitorii de inputuri agricole refuză să facă livrări din cauza distanței, a cantității minime achiziționate sau a lipsei unui istoric de client”.
REZULTAT OBȚINUT: În urma adresei AFF, articolul 34 a fost reformulat, eliminându-se restricțiile privind volumul ambalajelor:
”Art. 34
(1) În fitofarmacii se comercializează produse de protecție a plantelor în ambalaje originale si sigilate.
(2) Este interzisă desigilarea ambalajului și comercializarea produselor de protecție a plantelor în alte ambalaje decât cele originale”
SOLICITARE AFF: ”Cu privire la prevederile referitoare la posibilitatea de prelungire a termenului de valabilitate pentru produsele fitosanitare peste termenul dat de producător, menționăm că am luat act de comunicarea făcută de către reprezentanții MADR în cadrul consultărilor, respectiv că articolele în cauză vor suferi modificări. Așteptăm propunerea din partea Ministerului, urmând ca ulterior să consultăm Membri AFF pentru a reveni cu un punct de vedere pe noua formulare”.
REZULTAT OBȚINUT: În urma adresei AFF, re-formularea acestor prevederi s-a făcut astfel:
Art. 11 (1) Este interzisă comercializarea, utilizarea și prestarea de servicii cu produse de protecție a plantelor cu termen de valabilitate expirat.
(2) Produsul de protecție a plantelor prevăzut la alin. (1) este considerat deșeu și se gestionează conform legislației specifice în vigoare.
Art. 12 (1) Prin excepție de la art. 11, termenul de valabilitate al unui produs de protecție a plantelor poate fi prelungit numai în vederea utilizării acestuia, pentru următoarea campanie agricolă, dar nu mai mult de 12 luni de la data expirării termenului de valabilitate, pe baza unui buletin de analiză eliberat de un laborator acreditat, la solicitarea utilizatorului profesionist a produsului aflat în stoc, fără modificarea etichetei.
(2) Analiza prevăzută la alin. (1) se efectuează cu minimum 30 de zile înainte de data expirării produsului.
(3) Comercializarea produselor cu termen de valabilitate prelungit este interzisă”.
Pe data de 13 ianuarie 2023, Ministerul Agriculturii a transmis, pe e-mail, organizațiilor de fermieri, spre consultare, forma finală a proiectului de Ordonanţă de urgență privind fabricarea, reambalarea, importul, comercializarea, utilizarea și prestarea de servicii cu produse de protecție a plantelor pe teritoriul României.
Pentru a intra în vigoare, OUG PPP trebuie să fie aprobată de către Guvern și să fie apoi publicată în Monitorul Oficial.